Corveta din Turcia: O poveste de trădare națională
Corveta ușoară a cărei achiziție a fost aprobată de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) va fi livrată în România în aproximativ șase luni. Achiziția a stârnit numeroase întrebări, având în vedere că România dispune de șantiere navale capabile să construiască nave de apărare, cum ar fi Șantierul Naval Mangalia.
Decizia CSAT, girată de ministrul Apărării, Angel Tîlvăr, l-a iritat pe deputatul PSD Daniel Georgescu, care a criticat public această alegere. Într-o declarație politică, Georgescu a semnalat problemele economice și sociale generate de această decizie, fără a menționa explicit trădarea intereselor naționale, dar insinuând-o.
„Este inadmisibil ca, în timp ce vorbim despre reindustrializare și consolidarea capacităților de apărare, statul român să-și saboteze propriile obiective strategice”, a declarat Georgescu. El a subliniat că, în timp ce Ministerul Economiei susține salvarea Șantierului Naval Mangalia, Ministerul Apărării comanda nave din Turcia. Georgescu a menționat că Șantierul Naval Mangalia a fost exclus de la o licitație pentru construcția a trei remorchere maritime, invocându-se lipsa de experiență, deși șantierul a construit remorchere fluviale din clasa spărgătoarelor de gheață, cu cerințe tehnice superioare.
„Statul român a eliminat de la o licitație un operator deținut tot de statul român, pentru că era… prea performant. În final, singura companie rămasă în competiție a fost una din Turcia. Este un nonsens administrativ și o aberație economică să respingi o ofertă românească solidă, cu experiență dovedită”, a afirmat Georgescu.
Valoarea contractului pentru navele turcești este de 33 de milioane de euro, iar impactul negativ asupra economiei locale se traduce prin pierderea a aproximativ 1.000 de locuri de muncă în județul Constanța.
Proteste ale angajaților din domeniul naval
În acest context, Sindicatul Liber Navalistul (SLN) a anunțat organizarea a două acțiuni de protest pe 9 mai 2025, față de Ministerul Economiei și Guvernul României, solicitând intervenția urgentă a statului în sprijinul șantierului naval din Mangalia, care se confruntă cu o situație critică.
Activitatea șantierului este întreruptă de peste 11 luni, iar majoritatea angajaților se află în șomaj tehnic. Drepturile salariale pentru ultimele luni nu au fost achitate, iar salariile compensatorii au fost plătite doar parțial. SLN a solicitat în repetate rânduri intervenția Administrației Prezidențiale și a altor ministere, fără rezultat.
„Este inacceptabil ca singurul șantier naval din România unde statul este acționar majoritar să fie lăsat să moară, în timp ce alte șantiere prosperă”, a declarat SLN, subliniind necesitatea unui sprijin guvernamental real și imediat pentru relansarea activității șantierului.
SLN solicită plata integrală a salariilor restante, sprijin guvernamental pentru finanțarea activității șantierului și încheierea unui nou contract de asociere cu un investitor competent. „Situația este critică. Navaliștii nu mai pot trăi din vorbe. Dacă statul nu intervine acum, va deveni direct responsabil de închiderea șantierului și de pierderea unei resurse economice esențiale”, a conchis SLN.