Creșterea prețului țigărilor, o necesitate pentru reducerea fumatului
Statele Uniunii Europene trebuie să continue combaterea fumatului, utilizând simultan mai multe instrumente menite să facă țigările mai puțin accesibile. O măsură propusă este impunerea unui preț minim în raport cu salariul mediu din fiecare țară. De asemenea, este esențială reglementarea produselor alternative la țigaretele clasice.
În perioada 2000-2016, în majoritatea țărilor europene s-a observat o scădere relativ mică a numărului de fumători, cu excepția unor state precum Danemarca, Finlanda, Suedia și Islanda, unde politicile publice au dus la o reducere de peste 10% a adulților fumători, inclusiv prin oferirea de alternative la tutun.
România se află printre țările cu cele mai mici prețuri la țigarete, fiind depășită doar de Polonia și Bulgaria. În Polonia, se estimează că, pentru prima dată în ultimii 10 ani, numărul fumătorilor va scădea datorită creșterii accizelor și, implicit, a prețurilor.
„Statele europene trebuie să reducă semnificativ disponibilitatea financiară a țigărilor. Acesta este un aspect major care ar trebui menționat în directivă. De asemenea, este necesară utilizarea fondurilor publice pentru a cerceta nivelul de nocivitate al fiecărui produs”, afirmă expertul în politici de sănătate publică.
Expertul recomandă țărilor UE să preia din experiența statelor care au avut succes în reducerea consumului de tutun, precum Suedia. El subliniază că un singur instrument, cum ar fi creșterea taxării, va avea efecte lente. Combinarea mai multor instrumente are șanse de rezultate mai rapide și vizibile.
„Ar putea merita luarea în considerare a introducerii unui preț minim în raport cu salariul mediu și aplicarea principiului ‘mai puțină nocivitate, taxă mai mică’”, propune expertul. De asemenea, el sugerează un set de reguli pentru vânzarea produselor alternative, care ar trebui să fie destinate exclusiv persoanelor care încearcă să renunțe la fumat și să fie avantajate din punct de vedere al prețului și taxării.
Polonia a redus disponibilitatea produselor, în special în zonele cu vânzare rapidă, precum benzinăriile, și a introdus licențierea retailerilor, precum și interzicerea expunerii produselor la anumite puncte de vânzare. Țările membre trebuie să adopte o rețea de vânzare uniformă, limitată și bazată pe licențe pentru produsele menționate în directivă.
Conform Asociației Internaționale pentru Controlul Fumatului și Reducerea Riscurilor (SCOHRE), există variații semnificative în modul în care diferitele jurisdicții naționale definesc și reglementează produsele cu nicotină, fără ardere. Starea juridică a acestor produse variază, incluzând interdicții de vânzare și import, vânzări numai pe bază de rețetă, restricții de arome și limite ale conținutului de nicotină.
Țările cu o prevalență ridicată a fumatului au tendința de a introduce restricții stricte asupra alternativelor de nicotină, ceea ce este paradoxal, un exemplu fiind Bulgaria, care a interzis recent țigările electronice. Chiar și în țările care au reușit să reducă semnificativ fumatul, datorită unei infrastructuri robuste pentru controlul tutunului și a disponibilității alternativelor, accesul pe piață pentru produsele fără ardere este înăsprit.