O nouă viziune asupra impozitelor pe proprietate
Economistul Cristian Păun a discutat recent despre pachetul de măsuri fiscale care va aduce impozite mai mari pe proprietate, subliniind importanța de a distinge între impozitele aplicate locuințelor principale și cele aferente caselor de vacanță. Păun a afirmat că „ar trebui să facem o distincție între impozitele pe proprietate, acolo unde tu locuiești, versus impozitele aferente caselor de vacanță”.
El a explicat că argumentul pentru majorarea impozitelor pe proprietate se bazează pe faptul că aceste impozite sunt, în prezent, relativ mici în România. De asemenea, a menționat că este o practică comună în multe țări să existe o diferențiere între cele două tipuri de proprietăți.
Păun a adăugat că impozitele din România încep să se apropie de cele din alte țări ale Uniunii Europene, unde veniturile sunt semnificativ mai mari. „Dar, da, cresc impozitele pe proprietate. Din păcate, aceste impozite pe proprietate mărite semnificativ vin pe fondul măririi altor impozite locale, care s-au tot inclus și introdus în viața noastră de zi cu zi”, a spus el.
El a oferit un exemplu concret, menționând că în Sectorul 4, impozitul pe un loc de parcare poate ajunge la aproape 600 de lei pe an. Acest lucru, combinat cu impozitul pe proprietate, poate duce la o sumă anuală totală comparabilă cu cea din țările Uniunii Europene, unde veniturile sunt de două sau trei ori mai mari.
În contextul creșterii impozitelor, Păun a subliniat necesitatea unor controale mai stricte în ceea ce privește utilizarea banilor publici. „Trebuie să fim foarte atenți cu aceste impozite. Sigur că noi înțelegem că statul vrea să echilibreze fiscal România preponderent prin taxe. Rămâne și problema ce se întâmplă cu banii ăștia”, a adăugat el. Păun a subliniat importanța asigurării că instituțiile publice funcționează corespunzător și că toți cetățenii beneficiază de egalitate în fața legii fiscale.
El a concluzionat că, deși rezultatele acestor măsuri fiscale nu vor fi vizibile imediat, lipsa de îmbunătățiri în utilizarea fondurilor publice ar putea conduce la o Românie puternic fiscalizată, dar care oferă din ce în ce mai puțin cetățenilor care plătesc taxe.