CSCT își extinde operațiunile în Portul Constanța cu un terminal multimodal de ultimă generație și macarale inovatoare
Constanța South Container Terminal (CSCT) a finalizat, în decembrie 2025, două investiții majore în Portul Constanța Sud, dedicate extinderii infrastructurii și creșterii capacității operaționale a terminalului. Aceste proiecte, finanțate din fonduri europene prin Programul Operațional de Infrastructură Mare 2014–2020 și Programul Transport 2021–2027, întăresc rolul Portului Constanța ca nod logistic multimodal pe coridorul TEN-T și ca hub regional pentru fluxurile de marfă din Europa de Sud-Est.
Prima investiție include un nou terminal multimodal, amenajat pe o suprafață de aproximativ 12 hectare, în zona de dezvoltare D – MOL II-S din Portul Constanța Sud. Această platformă, realizată etapizat în perioada 2023–2025, transformă un teren anterior neamenajat într-o infrastructură portuară modernă, din beton, destinată manipulării și depozitării containerelor, mărfurilor agabaritice și încărcăturilor supradimensionate. Odată ce terminalul va deveni operațional, se estimează o creștere a volumelor de marfă manipulate cu aproximativ 340.000 de tone anual, ceea ce va contribui la fluidizarea traficului și la valorificarea mai eficientă a capacității cheiurilor existente.
Infrastructura nou-creată include, pe lângă platforma de depozitare, o poartă de acces, rețele de apă și energie electrică, precum și sisteme de supraveghere video, facilitând integrarea transportului feroviar și rutier în lanțurile logistice europene. Beneficiarii direcți ai investiției sunt CSCT și Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime Constanța”, cu un impact extins asupra întregului sistem de transport și asupra economiei naționale.
În paralel, CSCT a finalizat un proiect de extindere a capacității operaționale prin achiziția a două macarale portuare mobile, recepționate și puse în funcțiune la finalul lunii noiembrie 2025. Aceste echipamente au fost achiziționate în contextul redirecționării fluxurilor comerciale ucrainene către Portul Constanța, după blocarea rutelor maritime din Marea Neagră, și sunt destinate, în special, manipulării cerealelor, containerelor și mărfurilor agabaritice.
Noile macarale permit manipularea a până la 810.000 TEU pe an și reduc semnificativ timpii de operare: cu peste 66% în cazul cerealelor și cu aproximativ 20% pentru containere. Datorită configurației hibride, cu operare electrică și propulsie electrică și diesel, echipamentele contribuie la reducerea consumului de combustibil și a impactului asupra mediului.
Cele două investiții, cu o valoare cumulată de peste 480 de milioane de lei, întăresc capacitatea Portului Constanța de a gestiona volume mari de marfă într-un context regional dificil și confirmă poziția acestuia ca principal punct de tranzit pentru comerțul din zona Mării Negre. Totodată, proiectele sprijină obiectivele europene privind dezvoltarea unei infrastructuri de transport durabile, reziliente și intermodale.

