Procesul de numire a prim-ministrului în România
Conform Constituției, președintele României desemnează un candidat pentru funcția de prim-ministru după consultarea partidului care deține majoritatea absolută în Parlament sau, în absența acesteia, a tuturor formațiunilor politice parlamentare. Această desemnare are scopul de a forma un Guvern care să obțină sprijinul necesar din partea Parlamentului pentru a exercita atribuțiile executive ale statului.
După validarea rezultatelor alegerilor prezidențiale și depunerea jurământului de către noul președinte, acesta va trebui să convoace partidele politice pentru consultări și să nominalizeze un candidat pentru funcția de prim-ministru. De exemplu, Nicușor Dan și-a exprimat intenția de a-l propune pe Ilie Bolojan pentru această funcție, însă componența viitorului Guvern rămâne incertă.
Procedura de numire a prim-ministrului
Cetățenii aleg membrii Parlamentului, respectiv ai Camerei Deputaților și Senatului. Rezultatul alegerilor determină componența politică a Parlamentului și, implicit, formațiunea care poate forma o majoritate. Ulterior, președintele României consultă partidul care are majoritate absolută (peste 50% din mandate) sau toate partidele parlamentare, dacă nu există o majoritate clară.
Președintele desemnează un candidat pentru funcția de prim-ministru, care, de regulă, este fie liderul partidului majoritar, fie o persoană agreată de o coaliție parlamentară. Guvernul propus se prezintă în plenul reunit al Parlamentului, unde are loc un vot de încredere. Candidatul propus trebuie să obțină majoritatea voturilor parlamentarilor (50% + 1 din totalul deputaților și senatorilor) pentru a deveni prim-ministru.
Consecințele respingerii unui candidat
În cazul în care un candidat desemnat pentru funcția de prim-ministru nu obține votul de încredere din partea Parlamentului, programul de guvernare și componența Guvernului propus sunt respinse prin vot. Ca urmare, președintele României are obligația de a desemna un nou candidat, după noi consultări cu partidele politice reprezentate în Parlament.
Dacă un candidat nu primește votul de încredere, iar acest lucru se întâmplă de două ori, poate duce la alegeri anticipate. Conform Articolului 89 din Constituție, președintele poate dizolva Parlamentul dacă nu a acordat votul de încredere pentru formarea Guvernului în termen de 60 de zile de la prima solicitare și după respingerea a cel puțin două solicitări de învestitură. Dizolvarea Parlamentului permite organizarea de noi alegeri.
Este important de menționat că, în cursul unui an, Parlamentul poate fi dizolvat o singură dată, dar nu în ultimele 6 luni ale mandatului președintelui României și nici în timpul stării de mobilizare, război, asediu sau urgență.
Atribuțiile prim-ministrului României
Prim-ministrul României are un rol esențial în structura instituțională a statului, fiind șeful Guvernului și coordonatorul principal al politicilor executive. Funcția sa este reglementată de Constituția României și de alte acte normative care stabilesc atribuțiile și responsabilitățile specifice.
Prim-ministrul coordonează activitatea Guvernului și asigură aplicarea politicilor publice conform programului de guvernare aprobat de Parlament. De asemenea, acesta are obligația de a respecta atribuțiile legale ale fiecărui ministru și de a garanta coerența acțiunii guvernamentale.
Prim-ministrul prezintă în fața Parlamentului rapoarte, informări și declarații politice cu privire la activitatea Guvernului, acestea fiind supuse dezbaterii cu prioritate.
Adoptarea actelor normative
Prim-ministrul, împreună cu ministrul responsabil de un anumit domeniu, poate semna hotărâri și ordonanțe ale Guvernului. Aceste acte normative intră în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial al României. Guvernul are competența de a emite două tipuri de ordonanțe:
- Ordonanțele simple: Adoptate în baza unei legi de abilitare, de obicei în perioada vacanței parlamentare, și care trebuie ulterior aprobate de Parlament.
- Ordonanțele de urgență: Emise în situații excepționale, care produc efecte imediat după publicare și trebuie prezentate Parlamentului spre aprobat în cel mai scurt termen posibil. Dacă Parlamentul nu aprobă o ordonanță în termen de 30 de zile, aceasta își încetează aplicabilitatea.
Ordonanțele de urgență nu pot modifica legi constituționale și nu pot afecta organizarea fundamentală a statului sau drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor. Deși nu este o cerință legală, prim-ministrul este, de obicei, și liderul partidului politic sau al coaliției care deține majoritatea în Parlament, oferind astfel sprijin politic Guvernului.