Problemele sistemului educațional preuniversitar
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că sistemul educațional preuniversitar pierde un număr semnificativ de copii, având o rată mare a abandonului. David a subliniat că există elevi care, la finalul ciclurilor esențiale, nu dispun de competențele necesare pentru a înfrunta provocările vieții. „Văd un sistem educațional preuniversitar care pierde pe parcurs foarte mulți copii, rata abandonului este foarte mare… Vorbim de sute de mii de copii care nu au ajuns în sistemul educațional. Văd copii care, deși au fost prinși în școală, la sfârșitul ciclurilor cheie nu au competențe suficient de dezvoltate pentru a face față vieții”, a afirmat David.
Rata analfabetismului funcțional
Ministrul a menționat și o rată îngrijorătoare de analfabetism funcțional. „Văd o rată foarte mare de analfabetism funcțional. Nu văd un sistem educațional care să construiască pe aceste atribute pe care le avem, creativitate și inteligență”, a continuat el. De asemenea, a evidențiat problemele din zona cercetării, precum fragmentarea și lipsa competitivității internaționale în atragerea de proiecte și fonduri.
Soluții propuse
David a prezentat și posibile soluții pentru aceste probleme, menționând că evaluarea actorilor din sistemul de cercetare, cum ar fi universitățile și institutele Academiei, va începe imediat după Paști. „După ce facem această evaluare, vom ști cine este competent internațional, astfel încât să îi susținem să nu aibă probleme cu salarii, infrastructură, etc. O parte sunt cei care au potențial să fie competitivi, unde avem nevoie de unele măsuri de intervenție și o a treia categorie este o zonă unde lucrurile funcționează prost și unde trebuie făcute reforme majore”, a explicat el.
Concentrarea academică
Ministrul a subliniat importanța concentrării academice, propunând formarea de institute mai mici, pentru a crea o masă critică în zona de cercetare și inovare. „După ce ai așezat această structură poți cere bani mai mulți, poți atrage granturi internaționale”, a adăugat David.
Învățământul superior
În ceea ce privește învățământul superior, David a subliniat că universitățile trebuie să își precizeze misiunea. „Le-am cerut să își asume una dintre cele 3 misiuni: educație și cercetare avansată, educație și cercetare și categoria acelor universități de educație, focusate pe formarea de resursă umană. Țara are nevoie de toate cele trei categorii și, odată ce ai făcut asta, ești corect față de student, care știe la ce să se aștepte”, a concluzionat ministrul, menționând că aceste informații vor fi disponibile public până în luna iunie.