De ce ouăle dispar din magazine: fermierii preferă exportul pentru profituri mai mari
Rafturile cu ouă devin din ce în ce mai goale în mai multe magazine din România. Fermierii preferă să exporte produsele, deoarece primesc bani mai mulți. Deja, 40% din producția internă ajunge în țări precum Germania sau Franța, care au fost afectate semnificativ de gripa aviară, dar și în Statele Unite.
În ultimele săptămâni, a fost observată o golire a rafturilor cu ouă românești, iar puține sortimente mai sunt disponibile. Motivul principal este exportul masiv de ouă românești pe piețele europene și chiar pe cea nord-americană, prețurile mai bune atrăgând producătorii români.
În 2024, România a exportat 33.000 de tone de ouă, însă, în primele opt luni ale acestui an, această cifră a fost depășită, atingând 35.000 de tone de ouă românești exportate. În ultimul deceniu, piața ouălor din România s-a dezvoltat exponențial, iar exporturile au crescut de peste cinci ori, principalele piețe europene fiind Italia și Germania.
În România, oul are printre cele mai mici prețuri de producție din Uniunea Europeană: un ou la poarta fermei costă 0,60 lei, ajungând în magazine până la un leu, în timp ce oul bio costă puțin mai mult.
George Bădescu, președintele Asociației Marilor Rețele Comerciale, a declarat că nu anticipează o criză a acestui produs. El a menționat că există informații despre anumite tensiuni în lanțul de aprovizionare care au dus la sincope în acoperirea permanentă a magazinelor cu acest produs. Aceste tensiuni sunt cauzate atât de caracterul sezonier al acestui produs, cât și de apariția unor oportunități suplimentare, având în vedere că anumite piețe din Europa de Vest se confruntă cu un deficit cauzat de gripa aviară.
Bădescu a asigurat consumatorii că, prin experiența celor care lucrează în zona aprovizionărilor din marile rețele, situațiile menționate vor fi remediate cât mai curând.

