DECIZIE: Implementarea noii roviniete TollRO, amânată pentru șase luni!
Guvernul României a decis să amâne cu șase luni aplicarea noului sistem de tarifare electronică pe rețeaua de drumuri naționale, inițial programat să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026. Astfel, noul sistem va fi implementat de la 1 iulie 2026.
Noul sistem de tarifare rutieră electronică va include două moduri de tarifare: unul bazat pe durata de utilizare a infrastructurii rutiere pentru autoturisme, autobuze, autocare și vehicule de transport marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) ≤ 3,5 tone, și altul în funcție de distanța parcursă pentru vehiculele de transport marfă cu MTMA > 3,5 tone. De asemenea, sistemul va include funcționalități specifice pentru colectarea tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România (TollRO) pentru vehiculele de transport marfă cu MTMA > 3,5 tone.
Guvernul a subliniat că decizia de prorogare a termenelor a fost necesară pentru a permite implementarea etapizată a sistemului, care presupune dezvoltarea soluției informatice, achiziția echipamentelor pentru amplasamentele de control și realizarea infrastructurii aferente.
Conform legii de reglementare, rovinieta va fi aplicată în funcție de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante (EURO) și durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale. Rovinieta va fi achitată anterior utilizării rețelei și va fi structurată pe mai multe intervale de timp: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni. Tarifele vor fi stabilite astfel încât să nu depășească anumite procente din tariful anual.
Înregistrarea în format electronic a informațiilor privind achitarea rovinietei și monitorizarea acesteia se va realiza printr-un sistem informatic denumit generic SER. Tariful rutier, reprezentat de TollRO, va fi stabilit în funcție de distanța parcursă pe rețeaua de drumuri de interes național.
TollRO va fi aplicat tuturor vehiculelor înmatriculate destinate transportului de marfă cu MTMA > 3,5 tone, inclusiv vehiculele de transport mixt. Colectarea TollRO se va realiza prin intermediul sistemului de tarifare rutieră electronică, denumit STRR, care va fi interoperabil cu sistemele din celelalte state membre ale Uniunii Europene.
Tariful unitar pentru TollRO va include un tarif de utilizare a infrastructurii și un tarif bazat pe costuri externe, precum poluarea generată de trafic. Calculul TollRO se va face prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă.
TollRO poate fi achitat printr-un contract cu un furnizor SETRo, printr-un tichet de rută emis prin aplicații informatice sau printr-o aplicație mobilă pusă la dispoziție de CNAIR. În cazul neplății TollRO, utilizatorii vor fi obligați să plătească un tarif compensatoriu, cuantumul acestuia variind în funcție de posibilitatea de stabilire a distanței parcursă.
În cazul vehiculelor înmatriculate în alte state, CNAIR va notifica deținătorul vehiculului despre neplata TollRO, iar neplata acestor sume constituie contravenție, sancționată cu amendă. Controlul va fi efectuat de personal abilitat, care va putea solicita plata tarifului compensatoriu pe loc, în cazul constatării neplății.