Declinul vânzărilor auto în China: cea mai mică valoare din ultimele 10 luni
Vânzările de mașini din China au scăzut cu 8,5% în noiembrie, înregistrând a doua lună consecutivă de declin și cel mai slab nivel din ultimele 10 luni, conform datelor Asociației Chineze a Producătorilor de Autoturisme (CPCA). În total, pe cea mai mare piață auto din lume s-au vândut 2,24 milioane de vehicule luna trecută, după o scădere de 0,8% în octombrie, relatează Reuters.
Cui Dongshu, secretarul general al CPCA, a caracterizat această scădere drept „anormală”, având în vedere că ultimele două luni ale anului sunt, în mod tradițional, puternice pentru vânzările auto, menționând o situație similară doar în 2008, când consumul era sub presiune.
Vehiculele electrice și hibride plug-in au reprezentat un record de 58,9% din totalul vânzărilor. În primele 11 luni, peste 11,2 milioane de unități au beneficiat de programe subvenționate de înlocuire, în favoarea vehiculelor electrice sau PHEV, conform datelor oficiale. Reducerea subvențiilor guvernamentale spre finalul anului a afectat sentimentul consumatorilor, iar scăderile puternice ale vânzărilor de mașini pe benzină, alături de baza ridicată de anul trecut, au contribuit la rezultatul negativ.
CPCA se așteaptă, totuși, ca vânzările totale din 2025 să crească cu aproximativ 5%. Pentru 2026, analiștii CMBI estimează o evoluție aproape stagnantă, într-un context de concurență intensificată și lansări record de noi modele. Pentru a stimula cererea înainte ca reducerile de taxe pentru EV-uri și PHEV-uri să se înjumătățească în 2026, producătorii auto oferă subvenții de până la 15.000 de yuani (aprox. 2.120 dolari) pentru comenzile plasate până la finalul anului, chiar dacă livrările vor fi realizate anul viitor.
Pe fondul supracapacității și al competiției excesive, Beijingul a eliminat vehiculele electrice din lista industriilor strategice pentru următorii cinci ani, semnalizând un climat mai dificil pentru sector. În segmentul buget, BYD a încheiat noiembrie cu vânzări mai mici decât anul trecut, marcând a treia lună consecutivă de declin global, în timp ce rivali precum Geely și Leapmotor au raportat noi recorduri. BYD a realizat până acum 91% din obiectivul anual ajustat.
Tesla a înregistrat o revenire puternică în China, vânzările urcând la 73.145 de unități, comparativ cu doar 26.006 în octombrie, cel mai scăzut nivel din ultimii trei ani. Xiaomi, competitorul emergent, a livrat peste 40.000 de vehicule pentru a treia lună consecutivă, depășindu-și deja obiectivul anual de 350.000 de unități.
Exporturile auto totale ale Chinei au crescut cu 52,4% în noiembrie, față de 27,7% în octombrie, iar analiștii estimează că majoritatea creșterii de anul viitor va proveni din exporturile de vehicule electrice și hibride plug-in, care ar putea avansa cu aproximativ 40%, până la 2,83 milioane de unități.

