Declinul vânzărilor de combustibili MOL în România – O analiză ilustrativă
Grupul maghiar MOL, al treilea distribuitor de carburanți pe piața din România, cu o cotă de 17%, a raportat în prima jumătate a anului vânzări de 367 mii tone de carburanți, în scădere cu 5 mii tone (aproape 1,35%) față de aceeași perioadă a anului precedent, când vânzările au fost de 372 mii tone.
În al doilea trimestru din acest an, MOL a realizat un volum record de vânzări de carburanți, atingând 194 mii tone, ceea ce reprezintă o creștere de 2,6% față de recordul anterior din trimestrul al doilea al anului 2021, în ciuda faptului că operează cu 6 stații mai puțin decât atunci.
În cadrul acestui volum record, MOL a vândut în cel de-al doilea trimestru 50 mii tone de benzină și 144 mii tone de motorină. Comparativ cu cel mai bun al doilea trimestru din istorie, cel din 2024, vânzările de benzină au crescut cu 2 mii tone, în timp ce vânzările de motorină au scăzut cu 7 mii tone. În primul trimestru al anului, MOL a vândut 39 mii tone de benzină și 134 mii tone de motorină, atingând un alt volum record de 173 mii tone de carburanți.
Comparativ cu trimestrul al doilea din anul precedent, vânzările MOL au crescut cu 5,3% sau 10 mii tone. În acest context, vânzările de benzină au fost mai ridicate cu 3 mii tone, iar cele de motorină cu 7 mii tone. În primul trimestru al acestui an, MOL a echivalat volumele record din primele trimestre ale ultimilor doi ani, în ciuda reducerii numărului de stații.
În primele trei luni ale anului, MOL a vândut 42 mii tone de benzină și 131 mii tone de motorină, având o sumă totală similară cu cea din anii anteriori. Comparativ cu vânzările din trimestrul al patrulea al anului trecut, s-au înregistrat scăderi de 6 mii tone la benzină și 20 mii tone la motorină, reflectând evoluția sezonieră a cererii, având în vedere că primul trimestru este de obicei cel mai slab din punct de vedere al vânzărilor.
Liderul pieței, OMV Petrom, a raportat o creștere de 1% a volumelor vândute pe piața de retail comparativ cu primul semestru al anului trecut. Vânzările de retail ale OMV Petrom includ și cele din benzinăriile deținute în Bulgaria, Serbia și Moldova. În 2024, MOL a înregistrat un volum record de vânzări de carburanți în România, cu aproximativ 1% superior recordului istoric precedent din 2021.
Explicația acestor rezultate pozitive se regăsește în aprecierea cererii interne de carburanți, care a crescut cu 4% față de anul trecut, dar și în cererea externă din Ucraina și Republica Moldova, care au alimentat majoritar din România. Deși MOL nu a exportat direct carburanți în statele vecine, concurenții săi, OMV Petrom și Rompetrol, au făcut acest lucru, eliberând astfel cotă de piață pentru MOL.
MOL deține o cotă de piață de aproximativ 17% în România, având 236 de stații de comercializare a carburanților, cu una mai puțin față de sfârșitul anului trecut. În 2024, grupul a crescut vânzările de benzină cu 4,5% și pe cele de motorină cu 2% față de 2023, ajungând la un volum de 187 mii tone de benzină și 598 mii tone de motorină.
Grupul MOL este o companie internațională integrată în domeniul petrolului, gazelor naturale, petrochimiei și retailului, având sediul central în Budapesta, Ungaria, și operațiuni în peste 30 de țări, cu o forță de muncă de 25.000 de angajați și o experiență de peste 100 de ani în industrie. Compania controlează trei rafinării și două unități petrochimice în Ungaria, Slovacia și Croația, și dispune de o rețea de aproape 2.350 de stații de servicii în 10 țări din Europa Centrală și de Sud-Est.