Elevul din Târgu Jiu care a dezvăluit adevărata identitate a fondatorului Țării Românești
Un elev din Târgu Jiu a descoperit cine era, cu adevărat, întemeietorul Țării Românești. În lucrarea sa, Daris Mănescu, elev în clasa a XI-a la Colegiul Național „Tudor Vladimirescu”, susține că adevăratul fondator al statului român, apărut în Evul Mediu, ar fi Negru Vodă, și nu Basarab I, așa cum indică versiunea oficială acceptată. Performanța sa este remarcabilă, având în vedere că „aproape jumătate dintre elevii români nu pot înțelege textul scris sau nu știu să rezolve probleme simple. 1 din 4 nici nu termină liceul”, a declarat ministrul Educației, Daniel David.
Daris Mănescu a publicat volumul „Începuturile Țării Românești. Între invazie și dominație”, o lucrare care aduce o perspectivă nouă și bine documentată asupra unui moment esențial din istoria românilor. „Istoriografia noastră românească l-a punctat pe Basarab I ca întemeietor al Țării Românești. Însă formarea Țării Românești nu este un proces realizat doar în decursul a 20 de ani, ci unul care a durat aproape două secole, o sinteză protostatală inițiată de primii voievozi români”, a explicat el.
Mănescu a menționat că informațiile despre primele formațiuni pre-statale românești sunt disponibile începând cu anul 1250, iar Negru Vodă, ca personaj enigmatic, a rămas în tradiția orală românească ca fiind întemeietorul Țării Românești. „Istoricii consideră că la finalul secolului al XIII-lea, în anul 1290, s-ar fi produs o ruptură între o autonomie locală condusă de acest voievod și regele Ungariei, iar acesta ar fi descălecat către sud și ar fi înființat oficial Țara Românească”, a adăugat elevul.
Darius Mănescu a abordat și problema rigidității materiei în învățământul românesc, care determină mulți elevi să ocolească istoria ca disciplină de aprofundat. „Cred că ar trebui pus mai mult accentul pe analiza documentelor istorice și a izvoarelor, decât pe memorarea anilor și a datelor”, a afirmat el, subliniind necesitatea digitalizării în școli.
Reacția ministrului Educației
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat: „Întotdeauna, la nivel de sistem, ai și deviații fericite, și probabil că avem un astfel de copil astăzi aici, pe care îl felicit. Mă bucur că sunt astfel de cazuri… Văd că vorbește despre lucruri importante, cum ar fi noi metode de predare și transfer de competențe. Problema noastră legată de analfabetismul funcțional se leagă de discipline prea multe și de conținuturi uneori irelevante. Metodele de predare nu sunt suficient de stimulative și nu implică destul copiii. Mă bucur că se întâmplă astfel de situații”, a concluzionat ministrul.