Experiment educațional: Elevii de clasa a XII-a de la un prestigios liceu bihorean explorează săptămâna de școală de patru zile
Colegiul Național Mihai Eminescu din Bihor, unul dintre cele mai renumite licee din regiune, a început un experiment prin care elevii din clasele a XII-a frecventează cursurile timp de patru zile pe săptămână. Aceștia participă la lecții doar pentru disciplinele din care vor susține Bacalaureatul, restul materiilor fiind studiate asincron, acasă.
Decizia de a implementa acest program a fost posibilă datorită noilor reglementări ale Ministerului Educației, care din 2023 oferă școlilor libertatea de a face reforme la nivel local. Astfel, directorii pot iniția proiecte experimentale pentru a modifica structura orelor de predare, pot propune discipline noi și modalități inovative de predare. Dacă aceste propuneri sunt aprobate, unitățile de învățământ primesc statutul de „școli-pilot” și trebuie să raporteze rezultatele obținute.
Începând cu luna aprilie, elevii din cele nouă clase a XII-a ale Colegiului Eminescu vin la școală doar 4 zile pe săptămână, exclusiv pentru materiile de Bacalaureat. Directoarea Livia Muntean a explicat că elevii se confruntă cu o aglomerare de materii, având în program 14 discipline în clasa de mate-info, dintre care doar trei sunt de Bacalaureat. La specializările umane, cum ar fi filologie-jurnalism, elevii au și mai multe materii, având de studiat alte 17 discipline pe lângă cele trei de Bacalaureat.
Profesorii au reformat structura anului școlar, predând toate lecțiile pentru disciplinele „non-Bacalaureat” până la sfârșitul lunii martie. În ultimele 9 săptămâni de școală, elevii sunt evaluați doar pentru disciplinele de Bacalaureat. În zilele în care merg la școală, elevii au un program de 3 sau 4 ore, întâlnindu-se doar cu profesorii pentru cele trei discipline de bacalaureat.
Feedback-ul din partea elevilor a fost pozitiv până acum, aceștia fiind încântați de reformă. Părinții își exprimă încrederea că viitorii absolvenți, majoritatea cu medii mari, vor trata cu seriozitate temele primite asincron. Profesorii au subliniat că evaluarea nu se va face pe baza simpatiei, iar elevii vor trebui să se conformeze cerințelor platformei electronice pentru a obține note mari.
Programul va fi testat și în anul școlar următor, iar Colegiul Eminescu va analiza rezultatele și va raporta Ministerului Educației eficiența acestui model educațional.