Fără întărirea malului de la Modern, șoseaua de coastă rămâne o idee nerealizată
Două proiecte majore de infrastructură în Constanța sunt interdependente: șoseaua de coastă și reabilitarea taluzului din zona plajei Modern. Proiectul șoselei de coastă, discutat încă din mandatul fostului primar Radu Mazăre, nu poate avansa fără consolidarea taluzului, care este în prezent expus riscului de prăbușire.
Din punct de vedere birocratic, proiectul șoselei de coastă a fost inclus în bugetul local pentru 2024, destinat actualizării documentației tehnico-economice; însă, autoritățile nu au reușit să finalizeze acest proces în acest an și continuă căutările pentru surse de finanțare.
În data de 20 noiembrie, primarul Vergil Chițac a subliniat, în cadrul unei ședințe, că taluzul reprezintă o problemă majoră, menționând că acesta a fost fragmentat juridic, în ciuda legislației care interzice trecerea sa în proprietate privată. Chițac a afirmat că taluzul „nu ar fi trebuit niciodată să ajungă la privați”.
Administrația locală a obținut avize pentru proiectul de consolidare a taluzului, dar lucrările nu vor începe în curând. Zona este în pericol real, iar două clădiri de patrimoniu, Teatrul pentru Copii și Biserica Greacă, prezintă deja fisuri. Există un proiect de reabilitare pentru Biserica Greacă, iar stabilizarea terenului din proximitate este esențială pentru prevenirea alunecărilor de teren.
Studiul de fezabilitate pentru consolidarea taluzului a fost aprobat prin hotărârea Consiliului Local. În ceea ce privește proiectul „Construire promenadă pietonală cu pistă de biciclete”, a fost elaborat studiul de fezabilitate, aprobat prin Hotărârea Consiliului Local nr. 389/30.09.2024. Specialiștii în patrimoniu au avizat documentația aferentă acestui proiect, cu anumite condiții, inclusiv clarificări privind drenarea apelor pluviale și amplasarea unor grupuri sanitare aferente promenadei.
Proiectul șoselei de coastă vizează amenajarea unui drum de legătură între Portul Tomis și stațiunea Mamaia, incluzând o parte carosabilă, pistă pentru biciclete, trotuare, zone de oprire și staționare, spațiu verde și iluminat public. De asemenea, se urmărește creșterea accesibilității zonei de plajă, inclusiv pentru persoanele cu mobilitate redusă, și implementarea unor perspective urbanistice noi pentru zonă, bazate pe conceptul de „întoarcere a orașului cu fața spre mare”.

