Fiori în Zbor: De ce Turbulențele Avionului Devin Tot Mai Intense?
Experții avertizează că, pe măsură ce schimbările climatice afectează condițiile atmosferice, zborurile aeriene ar putea deveni mai turbulente. Profesorul Paul Williams, specialist în științe atmosferice la Universitatea din Reading, afirmă că ne putem aștepta la o dublare sau triplare a intensității turbulențelor severe în întreaga lume în următoarele decenii. „De la 10 minute de turbulențe severe înregistrate în prezent, durata ar putea crește la 20 sau 30 de minute”, avertizează expertul.
Povestea lui Andrew Davies, care se îndrepta spre Noua Zeelandă pentru a lucra la o expoziție, ilustrează riscurile. După o primă parte lină a zborului Londra-Singapore, avionul a intrat brusc într-o turbulență puternică, descriind experiența ca fiind asemănătoare cu o cursă cu rollercoaster-ul. „Cabina era devastată, cu oameni și resturi peste tot. Oamenii plângeau și nu puteau să creadă ce se întâmplase”, spune el. În urma incidentului, un pasager a murit din cauza unui atac de cord, iar alții au suferit leziuni grave.
Estimările arată că, în fiecare an, există aproximativ 5.000 de incidente de turbulențe severe dintr-un total de peste 35 de milioane de zboruri globale. În 2023, aproape 40% dintre rănile grave cauzate pasagerilor au fost rezultatul turbulențelor, conform raportului anual de siguranță al Organizației Aviației Civile Internaționale.
Ruta „accidentată” a Atlanticului de Nord
Turbulențele severe sunt definite ca mișcări ascendente și descendente ale unui avion în zone cu aer turbulent, care pot exercita o forță suficientă pentru a ridica pasagerii din scaune dacă nu poartă centura de siguranță. De-a lungul ultimilor 40 de ani, de când sateliții au început să observe atmosfera, s-a înregistrat o creștere de 55% a turbulențelor severe deasupra Atlanticului de Nord. Se preconizează că frecvența turbulențelor va crește și în alte zone, inclusiv anumite părți din Asia de Est, Africa de Nord, Pacificul de Nord, America de Nord și Orientul Mijlociu.
Efectul în lanț al schimbărilor climatice
Există trei cauze principale ale turbulențelor: convective (nori sau furtuni), orografice (fluxul de aer în jurul zonelor montane) și de aer limpede (schimbări în direcția sau viteza vântului). Schimbările climatice contribuie la intensificarea turbulențelor convective și a celor în aer limpede. De exemplu, o atmosferă mai caldă poate reține mai multă umiditate, iar căldura și umiditatea suplimentare pot produce furtuni cu fulgere mai intense, ceea ce conduce la turbulențe severe.
Recent, un raport al Biroului de Investigații pentru Siguranța Transporturilor din Singapore a constatat că un avion a intrat într-o zonă cu activitate convectivă în dezvoltare, provocând 19 secunde de turbulențe extreme, inclusiv o cădere de peste 50 de metri în mai puțin de cinci secunde.
Costurile economice ale turbulențelor
Costurile asociate cu turbulențele mai puternice sunt semnificative pentru companiile aeriene, variind între 180.000 și 1,5 milioane de lire sterline pe an pentru fiecare companie. Aceste costuri includ întreținerea aeronavelor după turbulențe severe, compensațiile pentru zboruri deviate sau întârziate, precum și impactul asupra aglomerării spațiului aerian.
Se estimează că, până în 2050, zborurile vor trebui să ocolească din ce în ce mai mult fenomenele meteorologice nefavorabile, ceea ce va duce la creșterea costurilor pentru companii și pasageri, precum și la o amprentă de carbon mai mare.
Protecția împotriva turbulențelor
Previziunile privind turbulențele s-au îmbunătățit, iar experții sugerează că putem anticipa corect aproximativ 75% din turbulențele din aerul limpede. Avioanele sunt echipate cu radare meteorologice care detectează furtunile din față, iar companiile aeriene elaborează planuri de zbor bazate pe modelări computerizate.
În plus, unele companii aeriene au adoptat măsuri pentru a reduce riscurile, cum ar fi încheierea serviciului de bord mai devreme pentru a pregăti pasagerii în caz de turbulențe. De asemenea, cercetări recente sugerează că tehnologiile avansate, inclusiv cele inspirate de natura, ar putea ajuta la îmbunătățirea designului aeronavelor pentru a contracara turbulențele.
Chiar dacă turbulențele devin mai frecvente și mai severe, experții susțin că acest lucru nu este un motiv de panică, iar majoritatea incidentelor nu implică riscuri mortale. Cu toate acestea, pasagerii continuă să exprime îngrijorări referitoare la siguranța zborurilor și la viitorul călătoriilor aeriene.