Ford dezvăluie o inovație spectaculoasă: o chimie revoluționară pentru bateriile vehiculelor electrice!
Cercetătorii din Centrul de Excelență al Ford, Ion Park, au anunțat intrarea în producția-pilot a unei noi baterii pentru vehicule electrice, care promite să revoluționeze gama de mașini pe care constructorul le pregătește pentru acest deceniu. Charles Poon, directorul de Inginerie Propulsie Electrificată din cadrul Ford, a descris acest moment ca fiind „crucial”, subliniind că noua chimie de baterii dezvoltată este pregătită pentru scalare și producția de serie.
Noul tip de baterie se numește Litiu-Mangan Îmbogățit (LMR) și ar putea reprezenta o alternativă viabilă la bateriile LFP, abordând principalele provocări întâmpinate de companiile auto în creșterea popularității vehiculelor electrice: costurile de producție și autonomia extinsă. Proiectul a evoluat de la stadiul de experiment de laborator la integrarea acestei tehnologii în viitoarea gamă de mașini electrice, fiind deja în producție o a doua generație de celule LMR pe linia pilot a centrului.
Avantajele bateriilor LMR includ un nivel de siguranță similar cu cel al bateriilor LFP, care au în prezent cel mai ridicat standard de siguranță. De asemenea, aceste baterii vor oferi o densitate energetică „de top în industrie”, depășind performanțele bateriilor cu Nichel, ceea ce va permite o autonomie mai mare la un volum similar. O altă inovație esențială este reducerea „fără precedent” a costurilor de producție, mult sub cele ale bateriilor curente cu nichel. Obiectivul Ford este de a atinge paritatea reală a costurilor cu mașinile pe benzină, facilitând astfel accesibilitatea vehiculelor electrice pentru un public mai larg.
Ford Ion Park, centrul de R&D care a dezvoltat noile celule de baterii, dispune de 135 de cercetători, chimiști, ingineri și oameni de știință provenind de la unele dintre cele mai mari institute de cercetare din lume și de la companiile de top din domeniul bateriilor. Charles Poon a explicat că abordarea acoperă toate aspectele tehnologiei bateriilor, concentrându-se cu strictețe pe reducerea costurilor. Ford a început cu bateriile nichel-cobalt-mangan (NCM) și a adăugat apoi bateriile litiu-fier-fosfat (LFP) în 2023. LMR reprezintă răspunsul la întrebarea „Ce urmează?”.
În 2022, Ford a prezentat un plan ambițios pentru trecerea la propulsia electrică, având în vedere o gamă complet electrică în Europa, formată din șapte autoturisme și vehicule comerciale, dintre care trei sunt deja produse în România, și o gamă pe jumătate electrificată în SUA. Totuși, planurile s-au mai nuanțat din cauza încetinirii adoptării propulsiei electrice în aceste regiuni. În prezent, ținta de 1,2 milioane de vehicule electrice produse în Köln nu mai este de actualitate, iar proiectul unei noi platforme electrice, destinată unei noi generații de vehicule electrice, a fost suspendat.