Fuzionare de forțe pe piața auto din China
Doi dintre cei mai mari producători auto de stat din China, Dongfeng Motor și Changan Automobile, discută o posibilă fuziune. Această mișcare vine în contextul în care Beijingul exercită presiuni asupra giganților din industrie pentru a reduce dependența de partenerii străini și pentru a inova în domeniul mașinilor electrice.
Changan are o valoare de piață de aproximativ 15,4 miliarde de dolari, în timp ce Dongfeng este evaluat la 4,9 miliarde de dolari. Dongfeng a avut un parteneriat îndelungat cu Renault, dar rămâne asociat în China cu Nissan și Hyundai. Changan, pe de altă parte, colaborează cu Ford de peste 20 de ani pe piața chineză. Veniturile și profiturile ambelor companii depind în mare măsură de producția de vehicule sub aceste mărci străine, iar împreună, Dongfeng și Changan produc aproximativ cinci milioane de vehicule pe an, o valoare apropiată de cea a General Motors sau Stellantis și mai mare decât cea a producătorului chinez de mașini electrice BYD.
O fuziune între cele două companii ar reprezenta o consolidare semnificativă pe piața auto din China, unde producătorii auto de stat se confruntă cu scăderea vânzărilor de automobile sub mărci străine și cu o concurență acerbă din partea producătorilor privați inovatori, precum BYD și Xpeng, care au câștigat popularitate în rândul consumatorilor.
Beijingul îndeamnă producătorii auto de stat să devină mai independenți în ceea ce privește tehnologia, inovarea și competitivitatea. Ambele companii au o capacitate de producție a mașinilor pe benzină care depășește cererea, iar autoritățile speră că o fuziune va permite închiderea uzinelor cu capacitate excedentară și dezvoltarea de mașini electrice.
Piața a reacționat la știrea fuziunii: acțiunile Changan Automobile au scăzut cu 0,61% la Shenzhen, în timp ce Dongfeng Group a crescut cu 1,30%. De asemenea, Dongfeng este unul dintre principalii furnizori de vehicule militare pentru Armata Populară de Eliberare, iar Changan este o filială a unui subcontractor militar chinez, ceea ce le-ar putea conferi statutul de furnizori militari importanți.
Deși niciuna dintre companii nu a comentat oficial despre aceste discuții, ambele au menționat în comunicatele de presă din februarie că iau în considerare o schimbare a structurii capitalului, fără a oferi detalii suplimentare.