Ilie Bolojan, în cadrul Inițiativei celor Trei Mări: Proiectele Via Carpathia și Rail-2-Sea, esențiale pentru dezvoltarea infrastructurii României
Preşedintele interimar Ilie Bolojan a participat marţi, la Varşovia, la Forumul de Afaceri al Iniţiativei celor Trei Mări, unde a subliniat importanţa conectivităţii pentru dezvoltarea regiunii. El a declarat că traversăm o perioadă complicată, în care noile realităţi influenţează ţările din zona noastră, iar peisajul economic se reconfigurează constant.
Bolojan a evidenţiat relevanţa sporită a Iniţiativei celor Trei Mări, afirmând că România joacă un rol crucial datorită poziţiei sale geografice şi capacităţii economice. „Mă bucur să particip astăzi la Forumul Economic al Iniţiativei celor Trei Mări, un proiect de importanţă majoră pentru regiunea noastră. Tema acestui panel – conectivitatea în slujba dezvoltării – trebuie pusă în contextul actual”, a spus el.
Preşedintele interimar a menţionat că „reconfigurarea forţelor politice şi economice la nivel global impune consolidarea parteneriatelor cu toate ţările interesate de stabilitatea şi prosperitatea regiunii noastre”. El a prezentat, de asemenea, direcţii prioritare pentru România, începând cu interconectarea energetică, unde a menţionat colaborările cu companiile private pentru dezvoltarea proiectelor în domeniul energiei.
„Planul de construire a reactoarelor 3 şi 4 la centrala nucleară de la Cernavodă face paşi importanţi, iar în domeniul exploatării gazelor naturale din Marea Neagră, proiectul strategic Neptun Deep continuă, fiind esenţial pentru securitatea energetică regională, estimându-se că producţia va începe în 2027”, a subliniat Bolojan.
În ceea ce priveşte infrastructura de transport, preşedintele a afirmat că „coridoarele de transport nord–sud rămân insuficient dezvoltate” şi a subliniat importanţa proiectelor de infrastructură rutieră şi feroviară Via Carpathia şi Rail-2-Sea pentru România. „Întregul proiect Via Carpathia de pe teritoriul României este în faza de contractare a lucrărilor, pe o lungime de aproape 200 de kilometri”, a precizat el.
Bolojan a menţionat, de asemenea, importanţa portului Constanţa, cel mai mare port de la Marea Neagră, care îşi confirmă poziţia strategică ca nod important al Coridorului Internaţional de Transport Europa–Caucaz–Asia. În contextul războiului din Ucraina şi al aderării României la spaţiul Schengen, importanţa acestui port continuă să crească.
El a subliniat, totodată, proiectele importante cu Republica Moldova, inclusiv construcţia unui nou pod rutier la Ungheni, şi a menţionat deschiderea de noi puncte de trecere a frontierei cu Ucraina pentru a creşte capacitatea de tranzit.
Bolojan a abordat şi tema transformării digitale, subliniind competiţia globală pentru inovare şi dezvoltare tehnologică. „Este esenţial să înţelegem că succesul acestei Iniţiative depinde de capacitatea noastră de a valorifica capitalul companiilor private. Statul nu poate şi nu trebuie să fie singurul motor al dezvoltării”, a concluzionat el.