Impactul Războiului Comercial al lui Donald Trump
Companii din diverse sectoare ale economiei mondiale își cresc prețurile, renunță la orientările financiare anterioare și avertizează cu privire la incertitudinea tot mai pronunțată, în contextul războiului comercial inițiat de președintele american Donald Trump. Acest conflict comercial majorează costurile de producție, perturbă lanțurile de aprovizionare și stârnește îngrijorări legate de evoluția economiei globale, conform unei analize Reuters.
Un studiu recent a arătat că societățile din întreaga lume s-au lovit de un zid de incertitudine în primul trimestru al acestui an, în timp ce directorii de întreprinderi s-au confruntat cu schimbarea constantă a poziției administrației Trump cu privire la comerț. Companiile sunt nevoite să contabilizeze costurile generate de haosul comercial și să-și stabilească modalitățile de acțiune pentru a limita consecințele. „Va trebui să folosim toate pârghiile pe care le avem în arsenal pentru a atenua impactul tarifelor în cadrul structurii noastre de costuri și al contului de profit și pierdere”, a declarat Andre Schulten, directorul financiar al unui concern care produce cosmetice și detergenți.
Producătorul a anunțat că intenționează să majoreze prețurile pentru a acoperi impactul costurilor suplimentare generate de războiul tarifar. Comentariile recente ale celor mai mari companii producătoare de alimente ambalate, băuturi și bunuri de larg consum au subliniat, de asemenea, îngrijorarea întreprinderilor și investitorilor că poziția ezitantă a lui Trump privind tarifele și atacurile sale la adresa președintelui Rezervei Federale americane, Jerome Powell, vor afecta încrederea pe piețe.
Giganți producători de sucuri și snacks-uri, precum și de produse de igienă sau echipamente medicale, au redus recent previziunile anuale de profit, citând turbulențele comerciale actuale. O mare companie aeriană americană a retras estimările financiare pentru 2025, pe fondul aceleași tendințe din industria de profil. „Comparativ cu situația de acum trei luni, probabil că nu ne mai simțim la fel de bine în ceea ce privește consumatorii”, a declarat Jamie Caulfield, directorul financiar al unei companii producătoare de sucuri.
Aproape 30 de companii din întreaga lume și-au redus previziunile de creștere în ultimele două săptămâni, conform analizei Reuters. Inclusiv Tesla, condusă de Elon Musk, a anunțat că își va reevalua prognoza de creștere în trei luni, parțial din cauza politicii comerciale, precum și a unei reacții care a afectat vânzările producătorului de vehicule electrice.
La începutul lunii aprilie, Donald Trump a anunțat tarife vamale ridicate pentru majoritatea națiunilor lumii, într-un eveniment care a zdruncinat încrederea întreprinderilor și a consumatorilor, provocând o vânzare rapidă a activelor americane. De atunci, Trump a alternat între retragerea unora dintre aceste taxe și amenințarea cu impunerea de tarife suplimentare specifice anumitor industrii, cum ar fi transporturile, produsele farmaceutice și semiconductori. Oficialii administrației au indicat discuții în curs de desfășurare cu numeroase națiuni ca o măsură a succesului retoricii lui Trump, dar multe companii au declarat că acest „du-te-vino” continuu le-a lăsat nesigure cu privire la modul de planificare pentru trimestrele următoare.