Importanța crucială a strâmtorii Ormuz pentru comerțul global și amenințările Iranului de a o bloca
Decizia fără precedent a președintelui american Donald Trump de a bombarda trei instalații nucleare iraniene a intensificat temerile privind extinderea conflictului din Orientul Mijlociu. Alăturându-se Israelului în cea mai mare acțiune militară occidentală împotriva Republicii Islamice de la revoluția din 1979, lumea se pregătește acum pentru răspunsul Iranului. Una dintre modalitățile prin care Iranul ar putea riposta este închiderea strâmtorii Ormuz, o rută comercială vitală, prin care trec zilnic peste o cincime din rezervele mondiale de petrol, adică 20 de milioane de barili, și o mare parte din gazul lichefiat.
Ce este strâmtoarea Ormuz și de ce este importantă
Strâmtoarea Ormuz este considerată unul dintre cele mai importante puncte de trecere pentru transportul petrolului din lume, având o importanță geostrategică pentru Statele Unite și alte țări, deoarece economia globală depinde în mare măsură de fluxul de petrol. Strâmtoarea se află între Oman și Iran, leagă Golful Persic, la nord, de Golful Oman, la sud, și de Marea Arabiei. Are o lățime de 33 km în punctul său cel mai îngust, iar banda de navigație are doar 3 km lățime.
Guvernul chinez a solicitat evitarea unei escaladări care ar putea afecta economia globală, după ce senatorul american Marco Rubio a cerut intervenția Beijingului pentru a preveni închiderea strâmtorii Ormuz de către Iran. Închiderea strâmtorii ar afecta comerțul global și, în special, China, partener al Iranului și cea mai mare economie care importă țiței iranian.
Impactul închiderii strâmtorii Ormuz asupra comerțului mondial
Strâmtoarea Ormuz leagă Golful Persic de Marea Arabiei și este considerată una dintre cele mai critice „gâturi de sticlă” pentru comerțul cu petrol. În 2023, fluxul zilnic de petrol prin această zonă a fost de 20,9 milioane de barili, reprezentând 20% din consumul global de lichide petroliere, conform datelor EIA. Zona are, de asemenea, o importanță vitală pentru traficul global de containere, datorită porturilor Jebel Ali și Khor Fakkan, care funcționează ca huburi regionale pentru Dubai, Asia de Sud și Africa de Est. Orice deviere de la această rută poate cauza întârzieri majore în lanțurile de aprovizionare și creșteri de costuri.
Aproape o cincime din consumul mondial de petrol trece prin strâmtoare. Între începutul anului 2022 și luna trecută, între 17,8 milioane și 20,8 milioane de barili de țiței, condensat și combustibili au trecut zilnic prin strâmtoare, conform datelor firmei de analiză Vortexa. Membrii Organizației Țărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) – Arabia Saudită, Iran, Emiratele Arabe Unite, Kuweit și Irak – exportă cea mai mare parte a țițeiului prin strâmtoare, în principal către Asia.
Posibilele consecințe ale închiderii strâmtorii Ormuz
Închiderea strâmtorii ar putea duce la o creștere a prețului petrolului, având un efect inflaționist aproape imediat în SUA și în întreaga lume, dar ar fi, de asemenea, un act de autovătămare economică dramatică. Petrolul iranian folosește aceeași poartă de acces, iar închiderea Ormuz riscă să atragă în război statele arabe din Golf, care au criticat dur atacul israelian, pentru a-și proteja propriile interese. În special, închiderea strâmtorii ar afecta semnificativ China, care cumpără aproape 90% din exporturile de petrol ale Iranului, supuse sancțiunilor internaționale.
Iranul a anunțat că parlamentul iranian a aprobat o măsură de închidere a strâmtorii Ormuz, dar decizia finală va aparține liderilor de vârf ai Iranului. Ministrul de externe al Iranului, Seyed Abbas Araghchi, a afirmat că decizia lui Trump de a bombarda Iranul „va avea consecințe veșnice”. Liderul suprem al Iranului, ayatollahul Ali Khamenei, a declarat că Israelul a comis o „greșeală gravă” și „trebuie pedepsit”, dar nu a făcut referire la strâmtoarea Ormuz.