Inaugurarea primului tren modernizat din fonduri PNRR pe ruta București – Constanța începând cu 16 aprilie 2025
CFR Călători anunță că, începând cu data de 16 aprilie 2025, pe ruta București Nord – Constanța și retur va circula primul tren format integral din material rulant modernizat în cadrul proiectului de investiții finanțat din fonduri PNRR. Proiectul are un impact direct asupra creșterii nivelului de confort al călătorilor.
Trenul va fi compus dintr-o locomotivă livrată de S.C. Softronic S.R.L. Craiova și din patru vagoane: două vagoane de clasa I (unul livrat de S.C. Atelierele CFR Griviţa S.A. și al doilea de S.C. Remarul „16 Februarie” S.A. Cluj-Napoca) și două vagoane de clasa a II-a (livrate de S.C. Electroputere – VFU S.A. Pașcani, dintre care unul va avea facilități pentru persoanele cu dizabilități și spațiu pentru biciclete/schiuri, iar celălalt va fi un vagon clasic).
Programul de circulație al trenurilor PNRR va fi următorul:
- Primul tren PNRR – IR 1687 va pleca din București Nord la ora 11:30, cu sosire în Constanța la ora 13:47. Returul – IR 1688 va pleca din Constanța la ora 15:25, sosind în București Nord la ora 17:49.
- Începând cu 17 aprilie 2025, vor circula și alte trenuri PNRR:
- IR 1685 București Nord (plecare 05:30) – Constanța (sosire 07:47)
- IR 1686 Constanța (plecare 08:20) – București Nord (sosire 10:49)
Aceste patru trenuri PNRR vor circula zilnic, inclusiv în Sfintele Sărbători de Paște și în minivacanța de 1 Mai.
În funcție de livrarea materialului rulant modernizat prin PNRR de către firmele contractante și de prevederile din Contractul de Servicii Publice încheiat de CFR Călători cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), aceste tipuri de locomotive și vagoane vor fi distribuite preponderent în compunerea trenurilor IC, fără a exclude exploatarea lor și pe trenuri IR, și pe alte rute de circulație, inclusiv Brașov, Arad, Cluj, Iași, Galați, Timișoara etc.
Caracteristici tehnice și dotări
Locomotiva livrată de S.C. Softronic S.R.L. Craiova are următoarele specificații:
- Capacitate de 6000 Kw/h
- Echipată cu motor de tracțiune asincron
- Prevăzută cu sistem pentru controlul permanent a vitezei trenului – ETCS nivel 2
- Aptă să circule cu viteza de 160 Km/h, în funcție de calitatea tehnică a infrastructurii feroviare
Vagoanele de clasa I, realizate de S.C. Atelierele CFR Griviţa S.A. și S.C. Remarul „16 Februarie” S.A. Cluj-Napoca, sunt dotate cu:
- Sistem de climatizare superior
- Sistem de informare a pasagerilor de tip Infotainment
- Capacitate de 52 de locuri
- Aptitudinea de a circula cu viteza de până la 160 Km/h, în funcție de calitatea tehnică a infrastructurii feroviare
Vagoanele de clasa a II-a, realizate de S.C. Electroputere – VFU S.A. Pașcani, au următoarele caracteristici:
- Sistem de climatizare superior
- Sistem de informare a pasagerilor de tip Infotainment
- Aptitudinea de a circula cu viteza de până la 160 Km/h, în funcție de calitatea tehnică a infrastructurii feroviare
- Capacitate de 64 de locuri pentru vagoanele clasice
- Capacitate de 51 de locuri pentru vagoanele cu specific pentru persoanele cu mobilitate redusă, dotate cu lift special și cabine de toaletă adaptate
Proiectul PNRR
SNTFC ”CFR Călători” SA a semnat în data de 13.12.2023 contractul de finanțare nr. 45 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Pilonul 1 – Tranziția spre o economie verde, Componenta C4. Transport sustenabil. Investiția I2 vizează modernizarea a 55 de locomotive electrice, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători.
Obiectivul general al proiectului este modernizarea transportului feroviar, sporind mobilitatea în jurul marilor centre socio-economice ale țării și îmbunătățind calitatea serviciilor, precum și realizarea unor conexiuni rapide între unitățile administrativ-teritoriale importante.
Obiectivele specifice ale proiectului includ:
- Creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători
- Reducerea poluării
- Sporirea confortului pe rutele electrificate
- Cresterea eficienței, accesibilității și gradului de digitalizare a transportului feroviar de călători
Valoarea totală a proiectului este de 2.074.920.554,86 lei, fiind finanțat prin PNRR și de la bugetul de stat, în limita sumelor aprobate anual.
Sprijinul din partea Uniunii se ridică la 268.000,00 lei, iar contribuția publică națională este de 153.362.727,86 lei, cu o valoare TVA de 331.289.827,00 lei.