Industria germană în criză: 100.000 de locuri de muncă dispărute și alte 70.000 pe cale de a fi afectate
Criza economică în curs în Germania a dus la pierderea a peste 100.000 de locuri de muncă în industria țării într-un an, iar sectorul auto, considerat vital, a fost cel mai afectat. În sectorul auto, aproximativ 45.400 de locuri de muncă au fost pierdute.
Până la sfârșitul primului trimestru, industria germană avea 5,46 milioane de angajați, cu 1,8% sau 101.000 mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut, conform datelor Oficiului Federal de Statistică. De la începutul anului 2019, înainte de pandemie, numărul total de angajați a scăzut cu 217.000, echivalent cu o scădere de 3,8%. În 2018, industria a atins un record de aproximativ 5,7 milioane de angajați.
Jan Brorhilker, managing partner la EY, a declarat că „companiile din industrie sunt supuse unei presiuni imense”, menționând competiția acerbă din partea Chinei, slăbirea piețelor cheie de vânzări, stagnarea cererii în Europa și incertitudinea din SUA. În plus, companiile se confruntă cu costuri ridicate, inclusiv pentru energie și personal.
Se estimează că pierderea locurilor de muncă va continua, cu Brorhilker așteptând cel puțin 70.000 de locuri de muncă suplimentare să dispară până la sfârșitul anului. Multe companii, în special din inginerie mecanică și auto, au început programe de reducere a costurilor.
Sectorul auto, care se confruntă cu o cerere slabă și concurența chineză, a suferit o pierdere de aproape 6% din locurile de muncă într-un an, ajungând la aproximativ 734.000 de angajați la sfârșitul lunii martie. Reduceri semnificative au fost observate și în industriile metalurgică și textilă, fiecare având o scădere de peste 4%. În contrast, sectoarele chimic și farmaceutic au înregistrat pierderi minime de 0,3% din locuri de muncă.
Criza din industria germană a generat o dezbatere despre viitorul țării ca centru de afaceri, criticii avertizând asupra riscurilor de dezindustrializare. Cu toate acestea, pe termen lung, ocuparea forței de muncă în industrie a crescut cu 3,5% sau cu 185.000 de angajați mai mult decât în 2014. Brorhilker a subliniat că „sectorul industrial german a fost adesea declarat mort, dar s-a dovedit a fi remarcabil de rezistent datorită bazelor sale solide”. Totuși, este necesară o îmbunătățire a condițiilor, inclusiv costuri mai mici și o birocrație redusă, precum și consolidarea cererii interne pentru a face economia mai puțin dependentă de exporturi.
Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) a subliniat că guvernul are o responsabilitate crucială în această situație. Hildegard Muller, președinta VDA, a afirmat că competitivitatea și atractivitatea Germaniei ca centru de afaceri trebuie să fie priorități esențiale pentru noul guvern federal, având în vedere că acestea influențează locurile de muncă viitoare.