Îngrijorare în porturile americane: 12 ore de stagnare în livrările din China
Oficiali ai porturilor de pe Coasta de Vest au anunțat că, vineri dimineață, nu a plecat nicio navă cargo din China către cele două mari porturi californiene în ultimele 12 ore, o situație fără precedent de la pandemia de COVID-19. La doar șase zile distanță, 41 de nave erau programate să plece din China către Complexul San Pedro Bay, care include Portul Los Angeles și Portul Long Beach. Vineri, numărul acestora a fost zero.
Războiul comercial inițiat luna trecută de fostul președinte Donald Trump a impus tarife uriașe pe majoritatea importurilor chinezești, ceea ce a dus la o scădere a numărului de nave pe mare și la o reducere a mărfurilor care ajung în porturile americane. Aceasta a făcut ca comerțul cu China să devină prea costisitor pentru multe afaceri.
Declin alarmant al livrărilor
Oficialii portuari sunt îngrijorați nu doar de lipsa navelor, ci și de viteza cu care a avut loc această scădere. Mario Cordero, directorul Portului Long Beach, a afirmat: „Este un motiv real de alarmă. Acum vedem cifre chiar mai mari decât în pandemie în ceea ce privește anulările și reducerea sosirilor de nave.” Portul Long Beach a raportat un declin de 35-40% față de volumul obișnuit, în timp ce Portul Los Angeles a avut o scădere de 31% săptămâna aceasta. De asemenea, Portul New York-New Jersey se pregătește pentru un recul similar. Miercuri, Portul Seattle nu avea nicio navă container în port, o situație care nu s-a mai întâmplat din pandemie.
Comisarul portuar Ryan Calkins a declarat pentru CNN: „Pur și simplu nu mai este nimic de expediat.”
Negocieri comerciale și tarife
Reprezentanții comerciali ai SUA și Chinei au avut întâlniri în weekend, la Geneva, pentru primele negocieri directe menite să dezamorseze conflictul comercial. În prezent, majoritatea bunurilor expediate din China către SUA sunt taxate cu un tarif de 145%, iar exporturile americane în China suportă tarife de 125%. Vineri, Donald Trump a sugerat o reducere a tarifelor la 80%, precizând că termenii finali vor fi stabiliți de secretarul Trezoreriei, Scott Bessent. După prima rundă de discuții în Elveția, președintele SUA a afirmat că s-au făcut „mari progrese”.
Efectele asupra consumatorilor
Consumatorii se confruntă cu prețuri mai mari și lipsa unor produse, iar Cordero a subliniat că un acord este urgent. „Dacă situația nu se schimbă rapid – mă refer la incertitudinea actuală – ne putem aștepta ca unele produse să dispară de pe rafturi. Consumatorii vor resimți aceste efecte în următoarele 30 de zile”, a avertizat el.
Peste 63% din marfa care ajunge în Portul Long Beach provine din China, cea mai mare pondere din toate porturile americane. Totuși, această cifră este în scădere de la 72% în 2016, pe fondul tensiunilor comerciale care au determinat comercianții să caute alternative. Chiar și așa, China rămâne o sursă majoră de importuri pentru SUA. Maersk, a doua cea mai mare companie de transport maritim din lume, a declarat că volumul de marfă dintre SUA și China a scăzut cu 30-40% față de nivelul normal.
Vincent Clerc, CEO-ul Maersk, a declarat: „Dacă nu începem să vedem o detensionare a relațiilor cu China, dacă nu apar mai multe acorduri comerciale, efectele acestei crize riscă să devină mai profunde și mai dificile.”