Bateriile uzate ale automobilelor electrice devin soluții pentru stocarea energiei regenerabile
Bateriile uzate provenite de la automobilele electrice pot căpăta o a doua viață prin recondiționare și reutilizare pentru stocarea electricității generate de panouri fotovoltaice și turbine eoliene. Start-up-ul german Voltfang a inaugurat o uzină la Aachen, în apropiere de granița cu Belgia și Țările de Jos, unde aceste baterii sunt asamblate în unități de dimensiunea unui frigider, capabile să stocheze excesul de electricitate pentru locuințe și companii.
Cu aproximativ 100 de angajați, Voltfang susține că are cea mai mare facilitate din Europa dedicată recondiționării bateriilor litiu-ion. Directorul general, David Oudsandji, își propune să ajute Germania să reducă dependența de combustibilii fosili și să se bazeze tot mai mult pe energiile regenerabile. „Vrem să asigurăm suveranitatea europeană în furnizarea de energie prin susținerea producției de energie regenerabilă grație stocării,” a declarat Oudsandji.
Voltfang, înființat în 2020 de trei studenți la Politehnica din Aachen, își propune ca până în 2030 să producă suficiente sisteme capabile să stocheze 1 GWh de electricitate pe an, echivalentul consumului anual pentru 300 de gospodării. Aceasta este doar o parte din eforturile mai ample destinate tranziției energetice a Germaniei.
Anul trecut, energii regenerabile au reprezentat 60% din electricitatea produsă în Germania, iar obiectivul pentru 2030 este de 80%. O problemă majoră a energiei din surse regenerabile este caracterul intermitent al acesteia; astfel, în zilele fără vânt sau soare, Germania trebuie să importe energie din centrale nucleare din Franța sau termocentrale pe cărbune din Polonia. Soluțiile energetice descentralizate, cum ar fi stocarea în baterii, vor avea un rol esențial în crearea de sisteme energetice eficiente, estimează Marc Sauthoff, expert în cadrul firmei de consultanță Roland Berger.
Potrivit aceleași firme, piața soluțiilor de stocare staționare din Germania cunoaște o creștere exponențială, cu aproximativ 6 GWh instalate în 2024, comparativ cu 2,5 GWh în 2022. Această capacitate ar urma să se multiplice în anii următori.
Cu toate acestea, există obstacole. Oferta de baterii uzate provenite de la automobile electrice este încă limitată, având în vedere că majoritatea vehiculelor electrice din Europa sunt pe piață de doar câțiva ani. În plus, prețurile la bateriile noi, produse în principal în China, care sunt mai eficiente și mai ieftine, reprezintă o provocare pentru companiile europene care comercializează baterii recondiționate.
Oudsandji recunoaște că testarea și recondiționarea bateriilor vechi este un proces mai complex decât achiziționarea unor baterii noi, dar subliniază că avantajul major este sustenabilitatea acestui proces. „Ne permite să punem la punct o economie circulară, asigurând astfel independența Europei în aprovizionarea cu resurse,” concluzionează directorul Voltfang.