Intervenții rapide promovate de chestorul Cornel Mototolea pentru deblocarea traficului pe DN39
În cadrul ședinței din data de 28.05.2025, ora 9.00, a Colegiului Prefectural Constanța, chestorul Cornel Mototolea, șeful IPJ Constanța, a discutat despre soluțiile de resistematizare a traficului pentru creșterea fluenței rutiere pe varianta Eforie Nord (DN39).
Chestorul Mototolea a subliniat că tronsonul cel mai afectat de aglomerarea traficului rutier este Varianta Eforie Nord (strada Traian) și DN39 (E87 Constanța-Mangalia), în special între sensul giratoriu de la intrarea în Eforie Nord (Peco Petrom) și sensul giratoriu de la ieșirea din Eforie Nord (”pastilă” – gară CFR Eforie). Acest tronson are o lungime de 2 km, circulația se desfășoară pe 3 benzi reversibile, iar timpul normal de parcurgere este de 3-5 minute. În sezonul estival, în condiții de trafic maxim, acest tronson poate fi parcurs în peste 40 de minute.
Problemele de trafic includ schimbarea sensurilor pe benzile reversibile de cel puțin 3 ori pe zi, cu oprirea traficului la ambele capete ale tronsonului și modificarea indicatoarelor de informare, implicând participarea unui reprezentant de la Secția Drumuri Naționale și al poliției rutiere. În orele de vârf, se generează o coloană de aproximativ 16 km, afectând localitățile Eforie Sud și Nord, Agigea, Lazu, Cumpăna și municipiul Constanța.
De asemenea, se produce un fenomen rutier complex în nodurile rutiere A4/DN39 și DN38/DN39 (Agigea), pe fondul intersectării cu rutele autocamioanelor de transport marfă, ceea ce prelungește timpii de intervenție pentru echipajele ISU, Serviciului de Ambulanță și Poliției Rutiere.
Pentru ameliorarea situației, în fiecare sezon estival (01 mai – 15 septembrie), S.S.R., cu ajutorul echipajelor S.M.S.R., desfășoară zilnic activități de monitorizare și dirijare a traficului rutier pe DN39, cu un dispozitiv rutier format din cel puțin 10 polițiști rutieri/2 schimburi, amplasat în nodurile rutiere și la marcajele pietonale din Eforie Nord, Sud și Agigea.
În acest context, majoritatea efectivelor de poliție rutieră detașate pe litoral sunt utilizate pentru dirijarea traficului pe Varianta Eforie Nord, ceea ce limitează capacitatea operativă a echipajelor în intervenții și acțiuni preventive. În concluzie, în perioada sezonului estival, 70% dintre lucrătorii B.D.N.E.A. sunt angrenați în activități de monitorizare și dirijare a traficului, ceea ce reduce semnificativ capacitatea echipajelor de intervenție.
Pentru limitarea efectelor negative, au fost identificate următoarele soluții:
- Instalarea la trecerile pentru pietoni pe str. Traian (Varianta Eforie Nord) a unor semafoare electrice, acționate manual, care să asigure compactarea în timp a fluxurilor de pietoni aflați în traversare, alternativ cu un flux continuu al traficului auto, la marcajele pietonale din zona intersecțiilor cu străzile: I.G. Duca, Bucovinei, 23 August, Gară CFR.
- Înlocuirea indicatoarelor de informare privind sensurile pe benzile reversibile cu indicatoare tip panou electronic, care să permită modificarea sensurilor de circulație prin comandă electronică.
Potrivit legislației în vigoare, administratorul drumului public este obligat să instaleze indicatoare și să aplice marcaje pe drumurile publice, conform standardelor, iar poliția rutieră poate solicita executarea sau desființarea de amenajări rutiere pentru asigurarea desfășurării în condiții de siguranță a circulației.
În fiecare an, au fost emise adrese către C.N.A.I.R. – D.R.D.P. Constanța, care a comunicat că se efectuează demersuri pentru construirea unei variante ocolitoare, însă această soluție este considerată de termen lung, fiind necesare măsuri urgente pentru a rezolva o problemă generată pe un drum de interes european.