„Între două lumi: tunelul subacvatic care va conecta Danemarca de Germania în doar 10 minute”
Un tunel record este în construcție pe sub Marea Baltică, între Danemarca și Germania, având scopul de a reduce timpul de călătorie și de a îmbunătăți legăturile Peninsulei Scandinave cu restul Europei. Acest proiect, numit Fehmarnbelt, va avea o lungime de 18 kilometri, fiind cel mai lung tunel rutier și feroviar realizat din prefabricate din lume.
Segmentele tunelului vor fi plasate pe fundul mării și asamblate. Principala zonă de construcție este situată la intrarea de nord a tunelului, pe coasta insulei Lolland din sud-estul Danemarcei. Aceasta se întinde pe mai mult de 500 de hectare și include un port și o fabrică dedicată producerii secțiunilor de tunel, cunoscute sub numele de „elemente”.
Fiecare element măsoară 217 metri lungime și 42 metri lățime, fiind realizat din oțel armat turnat cu beton. Spre deosebire de majoritatea tunelurilor subacvatice, care sunt săpate în stâncă, Fehmarnbelt va fi construit din 90 de elemente individuale, legate bucată cu bucată, asemănător unor piese de Lego.
Costul estimat al proiectului este de aproximativ 7,4 miliarde de euro, fiind finanțat în principal de Danemarca, cu o contribuție suplimentară de 1,3 miliarde de euro din partea Comisiei Europene. Acesta este unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din regiune și face parte dintr-un plan mai amplu al Uniunii Europene de a consolida rețelele de transport de pe continent și de a reduce zborurile.
După finalizarea tunelului, drumul între Rodbyhavn, Danemarca, și Puttgarten, Germania, va dura doar 10 minute cu mașina și 7 minute cu trenul, comparativ cu cele 45 de minute necesare traversării cu feribotul în prezent. Noul traseu va reduce la jumătate timpul de călătorie între Copenhaga și Hamburg, de la 5 la 2,5 ore.
„Leagă nu doar Danemarca de Germania, ci și Scandinavia de Europa Centrală. Toată lumea are de câștigat. Iar o călătorie mai scurtă cu 160 de kilometri reduce și emisiile de carbon”, a declarat directorul executiv al Femern, compania daneză de stat responsabilă de construcția tunelului. Tunelul este programat să fie deschis în 2029, cu estimarea de a avea peste 100 de trenuri și 12.000 de mașini care îl vor traversa zilnic.