Lindab se pregătește să își vândă o ramură de afaceri în România
Producătorul suedez de materiale de construcții și soluții de ventilație, Lindab, își pregătește vânzarea afacerii cu produse profilate din România, în cadrul unui program de restructurare a diviziei în Europa de Est. Lindab deține o fabrică la Ștefăneștii de Jos, care produce, printre altele, țiglă metalică pentru acoperișuri și tubulatură de ventilație, având aproximativ 100 de angajați. În 2024, fabrica a raportat afaceri nete de 80,7 milioane de lei, în scădere față de peste 95,6 milioane de lei în anul precedent, și a înregistrat o pierdere de 5,06 milioane de lei, comparativ cu un profit de circa 544.000 de lei în 2023.
Grupul suedez a renunțat deja la operațiunile din domeniul produselor profilate din Slovacia și Ungaria, iar afacerea din România urmează să fie vândută până la finele anului. Restructurarea vizează exclusiv divizia de produse profilate din regiune, divizia de sisteme de ventilație rămânând neafectată. În total, afacerea cu profile din Europa de Est are 250 de angajați și a contribuit cu 15% la vânzările nete ale diviziei la nivel de grup și cu 4% la vânzările nete consolidate în ultimul an.
Lindab a vândut recent activitățile cu produse profilate din Ungaria către subsidiara locală a producătorului slovac de materiale de construcție ROVA, controlat de oamenii de afaceri Slavomír Janík, Marián Kapusta Sr. și Marián Kapusta Jr. Compania slovacă a fost și cumpărătorul afacerii Lindab cu profile din Slovacia, tranzacție finalizată în aprilie. Anterior, suedezii au renunțat la operațiunile cu produse profilate din Cehia, Estonia și Polonia.
Ola Ringdahl, președinte și director general al Lindab, a declarat că activitatea cu produse profilate din regiune a avut o profitabilitate nesatisfăcătoare timp de mai mulți ani, din cauza evoluției slabe a pieței, a volatilității prețurilor materiilor prime și a inflației ridicate prin costuri. Grupul suedez se va concentra în continuare pe afacerile din domeniul sistemelor de ventilație, având o platformă solidă în Europa de Est și intenționând să se concentreze pe o creștere profitabilă într-o regiune cu potențial interesant.
Lindab a estimat costurile cu restructurarea diviziei de produse profilate din Europa de Est la aproximativ 400 milioane de coroane suedeze (35,82 milioane euro), din care circa 150 milioane de coroane reprezintă cheltuieli cu deprecierea activelor și costuri legate de vânzarea și închiderea activităților.