Lipsa liderilor care să intervină în achiziția avioanelor F-16
Industria de apărare a României nu dispune de o viziune strategică pe termen lung și are nevoie de o negociere mai eficientă în raport cu marile contracte de achiziții militare. Aceasta este concluzia lui Ion Petrescu, analist militar și colonel în retragere, care a subliniat că România nu beneficiază de suficiente avantaje economice și industriale din acordurile de apărare încheiate cu aliații occidentali.
Petrescu a evidențiat contrastul cu Polonia, care a reușit să integreze industria sa de apărare în producția de componente pentru avioanele F-16, obținând astfel beneficii economice considerabile. „Polonezii au luat avioane F-16 și au obținut offset pentru acestea, ceea ce a însemnat numeroase locuri de muncă pentru muncitorii polonezi. Noi am luat avioane F-16 și n-am auzit de niciun reportaj în rândurile muncitorilor care s-au ocupat de producerea de piese utile avioanelor F-16”, a declarat analistul.
Colonelul Petrescu a subliniat că diferențele dintre România și Polonia nu se referă doar la negocierile punctuale, ci și la modul în care liderii politici polonezi se poziționează în raport cu partenerii strategici, cum ar fi Statele Unite. „Ei sunt cu un pas în fața noastră, sunt mai creativi, mai îndrăzneți și au capacitatea de a spune aliatului: «Asta avem nevoie, pentru asta vrem să facem contractul»”, a adăugat el.
În ceea ce privește industria națională de apărare, Petrescu a menționat lipsa unor lideri care să ceară beneficii de offset și oportunități de producție pe teritoriul României pentru componentele armelor și avioanelor achiziționate.
Comentariile Defense Express
Totuși, jurnaliștii de la Defense Express au observat că Petrescu „trece cu vederea” un detaliu important: Polonia a achiziționat avioane noi direct din SUA, în cadrul unui contract cu Lockheed Martin, în timp ce România a cumpărat avioane uzate – 17 din Portugalia și 32 din Norvegia, pentru o sumă totală de 388 milioane de euro. De asemenea, reparațiile și întreținerea avioanelor urmau să fie efectuate de compania Aerostar.
România a demonstrat, în general, că poate negocia condiții favorabile pentru achizițiile de armament de la străini. Anul trecut, de exemplu, Bucureștiul a comandat 1.000 de vehicule blindate turcești Cobra II. În selecția vehiculului de luptă pentru infanterie, România a subliniat că, pe lângă caracteristicile de performanță, disponibilitatea producătorului de a localiza producția și de a oferi acorduri de compensare sunt factori-cheie.
Alte exemple de achiziții favorabile includ vehiculele Piranha V și tunurile autopropulsate K9 din Coreea de Sud.