Mașini electrice cu generatoare pe combustibil: noua tactică a constructorilor chinezi pentru a domina piața europeană
Pentru a încuraja șoferii să adopte mașinile electrice, producătorii chinezi dezvoltă modele cu generatoare pe benzină, extinzând astfel autonomia vehiculelor. La Salonul Auto de la Shanghai, mai multe modele electrice, inclusiv SUV-ul Yangwang U8 și Exeed ET, destinate exportului, promit o autonomie rară de peste 1.000 de kilometri.
Aceste vehicule, cunoscute sub numele de „range extenders” sau EREV, sunt echipate cu o baterie, motoare electrice și un mic generator pe benzină, care alimentează bateria doar când este necesar. Astfel, vehiculul funcționează întotdeauna în mod 100% electric, dar consumă benzină și emite gaze toxice. Potrivit McKinsey, în 2024, această tehnologie va înregistra cea mai mare creștere în China, cu peste un milion de unități vândute și o cotă de piață totală de 6%, comparativ cu 28% pentru vehiculele electrice.
Deși EREV-urile sunt încă rare în alte părți, situația s-ar putea schimba. Leapmotor, partenerul chinez al Stellantis, a lansat SUV-ul C10 în Europa, iar Stellantis intenționează să ofere o versiune EREV a pick-up-ului său Ram 1.500 în Statele Unite. Volkswagen, de asemenea, planifică să lanseze un pick-up EREV în Statele Unite, sub marca Scout. La Salonul Auto de la Shanghai, Volkswagen a prezentat un SUV mare echipat cu un EREV, parte a contraofensivei sale pe piața chineză.
În ciuda progreselor, electrificarea pieței europene nu avansează atât de repede pe cât se aștepta, iar americanii sunt și mai ezitanți. Hibrizii reîncărcabili, echipați cu o baterie și un motor pe benzină, sunt considerați o soluție de tranziție eficientă pentru constructori, poluând mai puțin decât mașinile pe benzină dacă sunt reîncărcați corespunzător. Mașinile cu prelungitor de autonomie sunt considerate „o modalitate bună de a reduce costul de intrare în mobilitatea electrică pentru oameni”.
Potrivit McKinsey, aceste modele vor permite producătorilor să ofere vehicule cu o autonomie 100% electrică, care să parcurgă aproximativ 240 de kilometri, cu un cost cu 3.000 de dolari mai mic decât o mașină electrică, datorită bateriilor mai mici. Aproape un sfert dintre persoanele chestionate în Europa și Statele Unite iau în considerare alegerea unui EREV pentru următoarea lor achiziție.
Aceste vehicule sunt potrivite pentru călătoriile lungi și pentru utilizarea în pick-up-uri destinate remorcării, având capacitate de remorcare, dar cu o autonomie electrică limitată la 100 de kilometri. În Statele Unite, reglementările nu impun o tranziție completă către mașinile electrice, dar în Europa există un termen limită pentru 2035, cu trecerea la o piață 100% electrică.
EREV-urile ar putea avea un rol important, mai ales dacă se fac excepții pentru motoarele neelectrice, dar mai puțin poluante, așa cum a cerut în special Germania. Totuși, există întrebări privind investițiile în fabrici pentru aceste tehnologii în Europa, având în vedere că acestea ar putea fi depășite până în 2035.
În concluzie, constructorii chinezi par să se pregătească pentru a testa piața europeană cu aceste vehicule inovatoare, care ar putea transforma peisajul auto în anii următori.