Mașinile PHEV, pe cale de dispariție
Propulsia hibridă cu încărcare la priză (PHEV) nu a reușit să capteze un segment semnificativ al pieței auto, în ciuda avantajelor teoretice pe care le oferă, combinând motorul cu combustie și cel electric. Recent, mai mulți oficiali din industria auto au exprimat îngrijorări cu privire la viitorul acestei tehnologii, invocând costurile ridicate și beneficiile reale care nu corespund așteptărilor. Aceasta este cauza pentru care PHEV-urile nu mai sunt preferate, în ciuda investițiilor substanțiale făcute de majoritatea constructorilor auto.
Începând din acest an, mașinile PHEV vor fi supuse unui nou protocol de omologare, care va lua în considerare o frecvență de încărcare a bateriei mai redusă, conform modului de utilizare zilnic observat de Comisia Europeană. Ca urmare a acestor noi reglementări, consumul omologat al acestor vehicule va crește, scăzând astfel atractivitatea lor, în condițiile în care prețurile de listă sunt deja superioare celor pentru automobilele hibride standard. Această situație face ca diferența de cost între FHEV și PHEV să nu mai fie recuperabilă pe durata de viață a vehiculului pentru primul proprietar, ceea ce poate duce la abandonarea acestei tehnologii.
Constructorii auto din Europa și China investesc în extinderea autonomiei electrice a PHEV-urilor, dar această abordare vine cu provocări, precum creșterea greutății și a costurilor de producție. Andrea Carlucci, șeful departamentului de management de produs și marketing pentru Toyota Europa, consideră că o autonomie de aproximativ 100 km este suficientă pentru PHEV-uri și că extinderea acesteia nu este justificată economic. El a subliniat că instalarea unor baterii mai mari în vehicule care nu sunt complet electrice este costisitoare.
Xavier Martinet, CEO-ul Hyundai Europe, a declarat că PHEV-urile, deși contribuie la reducerea emisiilor de CO2, vor deveni irelevante în câțiva ani. De asemenea, Guido Haak, vicepreședinte executiv la Renault, a exprimat o viziune similară, afirmând că avantajele PHEV-urilor vor dispărea dacă noile reglementări le vor face mai puțin atractive.
În prezent, doar Toyota, Renault și Ford oferă atât motorizări full-hybrid, cât și PHEV, iar datele arată că vânzările hibride fără încărcare sunt mai mari decât cele pentru modelele PHEV. Toyota echipează cu PHEV SUV-urile C-HR și RAV4, Renault oferă această motorizare pe SUV-ul Rafale, iar Ford pe Kuga. Alegerea SUV-urilor nu este întâmplătoare, având în vedere că prețul mai mare permite acoperirea costurilor suplimentare asociate bateriilor.
Volkswagen Group a optat pentru PHEV în locul hibridului standard, însă popularitatea acestora rămâne scăzută. De asemenea, Stellantis a adoptat PHEV ca propulsie hibridă de top, dar vânzările nu sunt concludente. Mărcile chineze au început să câștige teren cu PHEV-uri cu autonomie mare, dar și cu sistemele REEV (electric cu range extender), care permit acționarea exclusiv electrică a roților. BMW, care a renunțat anterior la acest tip de propulsie din motive de profitabilitate, este din nou asociată cu REEV. Volvo, parte a grupului Geely, este lider în vânzările PHEV în Europa.
În primele patru luni ale anului, s-au vândut 367.000 de automobile PHEV, cele mai populare fiind Volvo XC60 și VW Tiguan. Deși Toyota nu are succes cu PHEV-urile, deoarece vânzările hibride tradiționale sunt net superioare, grupul japonez nu se grăbește să investească în această tehnologie, având în vedere că emisiile sale de CO2 sunt deja sub limitele impuse de Comisia Europeană.
Schimbări în legislația UE pentru motoarele PHEV
Începând cu acest an, automobilele PHEV vor trebui să respecte standardul Euro 6e-bis, care va deveni obligatoriu pentru toate modelele omologate după 31 decembrie 2025. Acest standard prevede teste ale emisiilor pe distanțe de 2.200 km, față de 800 km anterior, pentru a evalua emisiile medii în condiții de utilizare reală. În plus, se vor modifica limitele temperaturilor de funcționare, iar ciclurile de testare vor include intervale mai mari de rulare cu bateria consumată.
Etapa a doua a Euro 6e-bis, denumită FCM, va intra în vigoare în 2027, stabilind măsurători pentru distanțe de 4.260 km. Această decizie a fost motivată de un studiu care a arătat că emisiile reale de CO2 pentru PHEV-uri sunt de 3,5 ori mai mari decât cele măsurate în laborator, ceea ce sugerează că aceste vehicule nu își valorifică potențialul din cauza încărcării insuficiente.