Memorii din ceruri: Marturia unui fost pilot român despre tragedia aviatică de la Ahmedabad
Dumitru Oprișiu, fost comandant de Boeing 787 Dreamliner, a discutat despre tragedia aviatică de la Ahmedabad, unde un avion Air India s-a prăbușit. Oprișiu susține că prăbușirea nu ar fi fost cauzată de o problemă tehnică, ci cel mai probabil de o eroare de pilotaj. El a analizat imaginile de la locul accidentului și a oferit detalii despre posibilele cauze ale incidentului.
„Cauzele care pot duce la un astfel de incident pot să fie o problemă tehnică, eroare de pilotaj sau un sabotaj. Mă îndoiesc că poate fi o cedare a ambelor motoare, fiindcă avionul este foarte performant”, a declarat Oprișiu. El a explicat că, înainte de fiecare decolare, echipajul primește informații despre încărcătură, greutatea maximă a avionului și condițiile meteo, care sunt introduse într-un computer ce gestionează întregul zbor.
În cazul tragediei din India, el a observat că flapsul era escamotat și a subliniat: „Dacă spune că trebuie să decolezi cu flaps 15 sau 20, nu te lasă. Înainte de 80 de noduri viteză urlă, te avertizează. Este exclusă eroarea asta din start”. Oprișiu a menționat că, în timpul decolării, flapsul ar trebui să fie escamontat doar la 3000 de picioare, iar la 200 de metri, echipajul a lansat un apel de urgență, ceea ce sugerează o posibilă eroare de pilotaj. „Mă tem că copilotul sau cel care nu zbura, în loc să escamoteze trenul de aterizare, a escamotat flapsul”, a adăugat el.
Fostul comandant a explicat că, din punct de vedere tehnic, avionul este de încredere: „Din punctul meu de vedere, tehnic, avionul este exclus. E un avion de o fiabilitate extraordinară”. De asemenea, el a subliniat că sistemele avionului sunt extrem de automate și că, dacă piloții știu ce au de făcut, este imposibil să comită o greșeală fatală.
Oprișiu a adus în discuție și problemele din industria aviatică, afirmând că companiile aeriene sunt adesea „lacome după bani” și că acest lucru a dus la scăderea standardelor de pregătire a piloților. „Sistemul de pregătire al piloților, în general în ziua de azi, are un standard scăzut, mizând pe super computerizare”, a spus el. În concluzie, Oprișiu exclude o cedare tehnică și consideră că incidentul este mai degrabă rezultatul unei erori umane.