Metamorfoza învățământului profesional dual: noutăți pentru studenți și instituțiile de învățământ
Începând cu anul școlar 2026-2027, învățământul profesional din România va fi reorganizat, urmând să fie înlocuit treptat de învățământul tehnologic dual. Conform proiectului de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare, locurile pentru învățământul profesional, inclusiv dual, nu vor mai fi propuse. În schimb, se vor stabili doar locuri pentru învățământul tehnologic dual, pe baza solicitărilor operatorilor economici și a contractelor de parteneriat cu unitățile școlare.
Legea învățământului preuniversitar prevede că, din 2029, toate liceele tehnologice vor funcționa exclusiv în sistem dual. În acest context, școlile profesionale vor fi arondate liceelor tehnologice. În cazurile în care această arondare nu este posibilă, școlile profesionale pot continua activitatea doar dacă obțin autorizație provizorie pentru nivel liceal, filiera tehnologică. În lipsa acesteia, elevii vor fi școlarizați până la finalizarea studiilor în lichidare.
Secretarul de stat Sorin Ion a declarat că învățământul profesional actual este considerat, de facto, o rută de rezervă, nefiind atractiv pentru majoritatea elevilor. Transformarea în sistem dual urmărește reducerea timpului necesar pentru obținerea unei calificări și creșterea atractivității acestei rute educaționale.
Cum va funcționa învățământul tehnologic dual
Liceele tehnologice duale vor oferi un parcurs de 4 ani, cu posibilitatea de ieșire după 3 ani, certificare de calificare nivel 3 după primii ani și nivel 4 la final, precum și susținerea examenului de Bacalaureat pentru absolvenți.
Învățământul dual va implica un parteneriat strâns cu operatorii economici, care se vor ocupa de pregătirea practică a elevilor și pot oferi burse și alte stimulente. Unitățile administrativ-teritoriale pot sprijini prin finanțarea investițiilor, burselor și mobilităților elevilor.
Implementarea și coordonarea sistemului dual vor fi realizate de Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual (CNITTD), în subordinea Ministerului Educației. CNITTD va elabora metodologii privind accesul elevilor, contractele de parteneriat, desfășurarea stagiilor practice și examenelor de certificare a calificărilor.
Finanțarea învățământului dual
Costul standard per elev va fi majorat cu 25% pentru unitățile care fac parte din consorții școlare sau consorții duale, această suplimentare vizând sprijinirea programelor de formare practică și a colaborării dintre școli și mediul economic.
Învățământul dual la nivel liceal va fi completat de programe duale în învățământul superior, organizate începând cu anul universitar 2024-2025, după autorizarea de funcționare provizorie de către ARACIS.
Prin această reformă, Ministerul Educației urmărește o tranziție graduală și coerentă către un sistem tehnologic modern, adaptat nevoilor economice și sociale ale României.

