Micii fermieri solicită actualizarea programului „Rabla pentru Tractoare” pentru a include categoriile esențiale
Ghidul oficial al programului „Rabla pentru Tractoare”, recent publicat în Monitorul Oficial, a generat controverse semnificative după ce autoritățile au modificat definiția eligibilă a „tractorului”, excluzând subcategoriile T1a, T1b, T2a, T2b, T3a și T3b. Aceste vehicule sunt considerate, conform legislației europene, tractoare agricole sau forestiere, mai accesibile pentru micii și mijlocii fermieri din România.
Decizia de a exclude aceste 6 categorii de tractoare de dimensiuni mici și medii, lăsând în program doar vehiculele de categorie mare și pe șenile (categoria C), dezavantajează segmentul cel mai numeros din domeniul agricol, format din fermele mici și mijlocii. Aceste ferme nu vor avea astfel acces la subvențiile oferite prin program.
Reprezentanții Asociației Importatorilor de Motociclete și Motocicluri (AIDMM) subliniază că „Regulamentul (UE) nr. 167/2013” definește clar, în articolul 3 punctul 8, „tractorul” ca orice vehicul agricol sau forestier cu motor, al cărui principală funcție constă în puterea sa de tracțiune. În articolul 4, se detaliază categoria T ca fiind destinată tractoarelor pe roți, inclusiv cele cu indicele „b”, adică tractoare care ating viteze peste 40 km/h.
Se menționează că excluderea categoriei a fost realizată după consultări. În forma supusă consultării publice, ghidul nu conținea nicio mențiune referitoare la excluderea acestor categorii, modificările fiind adăugate doar în forma finală, fără reluarea consultării publice, ceea ce contravine Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică.
Specialiștii în drept administrativ și legislație tehnică avertizează că modificarea unei definiții stabilite printr-un regulament european printr-un ghid administrativ nu este legală. Excluderea tractoarelor T1a, T1b, T2a, T2b, T3a și T3b din eligibilitate echivalează cu o discriminare mascată.
Fermierii și distribuitorii de tractoare solicită emiterea de urgență a unui nou ordin care să suspende aplicarea prevederilor actuale până la clarificarea legală și corectarea definițiilor în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 167/2013. De asemenea, se cere includerea explicită în cadrul eligibilității a tuturor vehiculelor omologate legal în categoriile T și subcategoriile aferente, respectând principiul liberei concurențe și al egalității de tratament între beneficiari.
AIDMM a anunțat că, în lipsa unui răspuns oficial, se ia în calcul acționarea în contencios administrativ pentru anularea parțială a ghidului, invocând încălcarea principiilor de legalitate și transparență.