Controverse în PSD după declarațiile lui Dragoș Pîslaru despre pierderea fondurilor PNRR pentru A7 și A8
Mai mulți lideri PSD îl acuză pe Dragoș Pîslaru, ministrul Fondurilor Europene, de diseminare de fake-news în legătură cu anunțul său referitor la segmentele din Autostrada Moldovei (A7) și Autostrada Unirii (A8) care au pierdut finanțarea din PNRR. Marius Budăi, fost ministru al Muncii și actual vicepreședinte PSD, a afirmat pe Facebook că „observă o lejeritate debordantă” la ministrul Pîslaru, subliniind că nu poate accepta ideea ca aceste proiecte importante să fie scoase din finanțarea PNRR.
Gheorghe Șoldan, vicepreședinte PSD, a reacționat similar, numind declarațiile lui Pîslaru „Fake news-ul zilei” și afirmând că „toate șantierele de pe autostrăzile A7 și A8 merg mai departe”. Ministerul Transporturilor a postat, de asemenea, pe rețelele sociale o listă cu lucrările care se vor derula în continuare, respingând afirmațiile ministrului.
„Deja autoritățile care știu de mult această situație nu pot termina ceva până în august 2026. Căutăm surse alternative de finanțare pentru proiectele prioritare, inclusiv segmentele de autostradă A7 și A8”, a declarat marți Dragoș Pîslaru. El a menționat că problemele de achiziții publice au dus la pierderea fondurilor, specificând că anumite modificări nu au fost publicate în Jurnalul oficial al UE.
Marius Budăi a subliniat că refuză să accepte ideea că Moldova trebuie să fie sacrificată din cauza întârzierilor acumulate și că PSD va căuta soluții pentru ca aceste proiecte să continue. De asemenea, Romeo Daniel Lungu, președintele PSD Buzău, a susținut că declarațiile lui Pîslaru sunt alarmiste și fără legătură cu realitatea, afirmând că „Autostrada Moldovei merge mai departe”.
Dragoș Benea, vicepreședinte PSD, a criticat și el activitatea lui Pîslaru, sugerând că acesta ar trebui să părăsească ministerul dacă nu poate gestiona situația. Gheorghe Șoldan a reiterat acuzațiile de fake-news, afirmând că declarațiile lui Pîslaru pot crea confuzie în rândul cetățenilor.
Ministerul Transporturilor a clarificat că România nu pierde „niciun euro din PNRR” și că proiectele rămase în PNRR vor fi finanțate integral din fonduri europene, fără a necesita cofinanțare din bugetul de stat. Printre proiectele care rămân în PNRR se numără Autostrada Moldovei (A7) pe tronsoanele Focșani – Pașcani și Autostrada Lugoj – Deva (A1).
Cu toate acestea, bucăți din Autostrada Moldovei și Autostrada Unirii, precum și 40 de kilometri din Autostrada Transilvania au pierdut finanțarea din PNRR din cauza problemelor la procedurile de achiziții publice. Ministerul a menționat că nu va fi returnată nicio sumă deja cheltuită, iar proiectele vor trebui finalizate din alte surse europene sau din bugetul de stat.