Ministrul Educației: „În licee, ne aflăm înapoi în Epoca de piatră, nu am ajuns nici măcar în Evul Mediu”
România se află în Epoca de piatră în zona de învăţământ liceal, „nici măcar” în Evul Mediu, a declarat ministrul Educaţiei, Daniel David, la lansarea raportului OCDE „Educaţie şi competenţe în România – evaluarea OCDE a politicilor naţionale în domeniul Educaţiei”. Ministrul a subliniat necesitatea urgentă de schimbări în sistemul educațional, menționând că este nevoie de noi discipline, conținuturi, metode de predare și manuale.
David a explicat că în procesul educaţional ar trebui să se transfere competenţe. El a observat că „unii insistăm foarte mult pe cunoştinţe declarative, uitând celelalte două componente, alţii mergem pe skills uitând componenta teoretică din spate”, ceea ce duce la lipsa de performanţă în testările internaţionale precum TIMSS sau PISA. Aceste teste evaluează competenţe legate de conţinut sau aplicarea lor în viaţa de zi cu zi.
Ministrul a subliniat importanţa manualelor, sugerând o combinație între varianta clasică și cea online, care să includă sarcini accesibile online și probe de tip gaming. El a menționat că raportul OCDE susţine ideea unui curriculum bazat pe competenţe și metode de predare moderne.
În ceea ce priveşte evaluările standardizate din clasele a II-a, a IV-a, a VI-a și a VIII-a, David a afirmat că acestea ar trebui să fie mai simple și să ofere feedback mai util pentru o educaţie personalizată. El a criticat evaluarea din clasa a VIII-a, spunând că este prea restrictivă și focalizată pe doar două discipline – Matematică şi Limba română, când în gimnaziu se încearcă evaluarea mai multor componente.
Ministrul a reiterat că în sistemul educaţional nu există standarde riguroase în ceea ce priveşte acordarea notelor, ceea ce duce la discrepanţe între note în diferite oraşe. El a subliniat importanţa stabilirii unor standarde de notare uniforme pentru a asigura echitatea în evaluare.
Referitor la Bacalaureat, David a menționat că OCDE a considerat modul de susținere a acestuia „relativ acceptabil”, menționând că Bacalaureatul propus în lege reflectă bine specializările de profiluri și că trebuie să țină cont de aceste diferențe.