Moștenirea lui Armani: Lux, stil și influență
Moartea lui Giorgio Armani ridică întrebări cu privire la viitorul imperiului său vast, care se întinde de la haute couture la imobiliare, rămânând în mare parte independent, o raritate în lumea luxului. Armani a murit joi, în timp ce se pregătea să sărbătorească 50 de ani de existență a grupului său. El a devenit unul dintre cei mai bogați oameni din lume, cu o avere estimată la 11,8 miliarde de dolari, conform revistei Forbes.
Din sediul său din Milano, Armani conducea un imperiu cu peste 9.000 de angajați și o cifră de afaceri de 2,3 miliarde de euro prevăzută pentru 2024. Grupul său deține peste 600 de magazine în întreaga lume, vânzând haine din diverse game, inclusiv Giorgio Armani, Emporio Armani, A|X Armani Exchange și EA7. De asemenea, grupul produce sub licență ochelari prin EssilorLuxottica, parfumuri și cosmetice prin L’Oréal, și dulciuri prin ciocolatierul Guido Gobino.
Armani este prezent și în sectorul hotelier, al restaurantelor și al imobiliarelor, având clădiri în China, Miami și Brazilia. Designerul era proprietarul echipei de baschet Olimpia Milano și îmbrăca echipa Juventus din Torino, precum și echipa națională de fotbal a Italiei.
Succesiune pregătită de mult timp
Deși Giorgio Armani nu are moștenitori direcți, modalitățile succesiunii sale au fost pregătite de mult timp, cu scopul de a garanta integritatea și independența grupului. Conform presei italiene, succesiunea prevede implicarea Fundației „Giorgio Armani”, care deține 0,1% din capitalul grupului, și a apropiaților designerului: nepoatele sale Silvana și Roberta Armani, nepotul său Andrea Camerana, sora sa Rosanna Armani și partenerul său Leo Dell’Orco.
Într-un interviu cu Financial Times, publicat cu câteva zile înainte de moartea sa, Armani a descris predarea ștafetei ca o „tranziție progresivă a responsabilităților” către „cei mai apropiați colaboratori” ai săi.
Numeroase reședințe
Giorgio Armani deținea numeroase proprietăți, inclusiv reședințe în Milano, insula Pantelleria, Forte dei Marmi și diverse locații în străinătate, precum Paris, Saint-Tropez și Saint-Moritz. Cu câteva zile înainte de moartea sa, Armani a finalizat achiziția „Capannina di Franceschi”, un club legendar din Forte dei Marmi.
Independență feroce
Armani a reușit să rămână unul dintre puținele grupuri de lux independente, în contrast cu majoritatea designerilor care au fost cumpărați de conglomerate. Succesiunea sa va influența viitorul mărcii, iar analistul Luca Solca a comentat că acest brand va rămâne important, având un public mai larg.
Piața luxului a cunoscut o încetinire recentă, iar grupul Armani a raportat o scădere de 6% a cifrei de afaceri în 2024. Totuși, grupul a continuat să investească semnificativ, cheltuind 332 de milioane de euro pentru renovarea magazinelor din New York și Milano și deschiderea unui nou magazin la Paris.
Giorgio Armani a afirmat că a luat decizii cu privirea spre viitor, subliniind importanța coerenței și continuității în strategia de dezvoltare pe termen lung a grupului său.