Muncitorii italieni au sosit cu peste 300 de specialiști pentru a transforma cel mai provocator și semnificativ segment de autostradă din istoria României
Constructorul italian WeBuild a mobilizat peste 300 de muncitori pentru lucrările la secțiunea 3 a autostrăzii Sibiu-Pitești, considerată cel mai dificil segment de autostradă din istoria României, având în vedere că include cel mai lung tunel rutier. Pe șantier sunt în prezent mobilizate 300 de persoane și peste 80 de utilaje, iar numărul acestora va crește pe măsură ce se deschid noi puncte de lucru.
WeBuild SpA, antreprenorul acestui lot cu o lungime de 37,4 km, are de realizat un total de 53 de structuri, incluzând un ecoduct și un tunel cu două galerii, fiecare având o lungime de 1,78 km. Pentru execuția acestui lot se vor utiliza peste 100.000 tone de oțel beton, peste 1 milion m³ de beton și vor fi manipulate mai mult de 9 milioane m³ de pământ și agregate. Lucrările au început în ianuarie pe șantierul Cornetu-Tigveni, parte a Autostrăzii Sibiu-Pitești A1.
Termenul de realizare pentru acest proiect este stabilit pentru data de 1 Decembrie 2028, marcând 110 ani de la Marea Unire. Până în prezent, s-au finalizat lucrările pregătitoare pentru construcția portalurilor celor două fire de tunel și s-au realizat principalele organizări de șantier. De asemenea, s-au finalizat accesele în șantier, iar lucrările la tunelul Poiana au început. Tunelul Poiana va avea o lungime de 1,78 km și va fi format din două galerii cu câte două benzi de circulație pe sens.
Pe acest lot, WeBuild va realiza cantități impresionante de lucrări, inclusiv:
- Excavații: 6,3 milioane mc
- Umpluturi în terasamente: 2,5 milioane mc
- Umpluturi de balast: 1,2 milioane mc
- Beton: 980,000 mc
- Armătură: 100.000 tone
- Tabliere metalice: 46.000 tone
- Piloți forați: 150.000 ml
- Grinzi prefabricate: 1916 bucăți
De asemenea, se vor construi următoarele elemente principale:
- 37,4 km lungime traseu autostradă
- 54 structuri, care însumează un total de 14,5 km, dintre care cea mai lungă este tunelul Poiana (1,78 km)
- Noduri rutiere:
- Nod Rutier Cornetu conexiune cu DN7 prin DJ703M (km 44+895)
- Nod Rutier Văleni conexiune cu DJ703M (km 74+229)
- Nod rutier Văleni (km 74+404 stânga)
- Spații de servicii tip S1 (stânga/dreapta) la km 62+300
- Spații de servicii tip S3 km 78+000 dreapta și km 80+000 (stânga)
- Centru de Întreținere și Coordonare (CIC)
Autorizația de construire pentru tunelul Poiana a fost emisă la finele anului 2024. Antreprenorul italian desfășoară lucrări pregătitoare pentru construcția zonelor de acces ale instalației TBM, cu care vor fi forate cele două galerii. Tunelul Poiana va fi format din două galerii, una având o lungime de 1.780 m (sens Sibiu – Pitești) și cealaltă de 1.778,11 m (sens Pitești – Sibiu).
Lucrările pe Secțiunea 3 (37,4 km) a Autostrăzii Sibiu-Pitești trebuie finalizate până în luna noiembrie 2027, conform contractului. Constructorul acestei secțiuni a fost desemnat asocierea WeBuild (Astaldi) – Tancrad (Italia – România). Autostrada Sibiu-Pitești, care va avea o lungime totală de 122,11 km, face parte din Coridorul 4 Pan-european, ce tranzitează România de la Est la Vest, între Portul Constanța și Punctul de Trecere a Frontierei de la Nădlac.