Nemulțumire în rândul agricultorilor: Accesul micilor fermieri la programul „Rabla pentru Tractoare” este blocat de autorități
Ghidul oficial al programului „Rabla pentru Tractoare”, publicat recent, a stârnit controverse majore după ce autoritățile au modificat definiția eligibilă a „tractorului”, excluzând subcategoriile T1a, T1b, T2a, T2b, T3a și T3b. Aceste vehicule sunt considerate tractoare agricole sau forestiere, fiind mai accesibile pentru fermierii români mici și mijlocii.
Excluderea celor 6 categorii de tractoare de dimensiuni mici și medii, păstrându-se doar tractoarele de categorie mare și pe șenile (categoria C), dezavantajează segmentul cel mai numeros din domeniul agricol, cel al fermelor mici și mijlocii, care nu vor avea acces la subvenții. Ghidul favorizează marii fermieri, cu un potențial financiar mai mare, și importatorii de tractoare și utilaje agricole de mari dimensiuni, conform reprezentantului Asociației Importatorilor de Motociclete și Motocicluri (AIDMM), Ivan Sebastian.
Regulamentul (UE) nr. 167/2013 stabilește clar, la art. 3 pct. 8, că un „tractor” este un vehicul agricol sau forestier cu motor, a cărui principală funcție constă în puterea sa de tracțiune. Art. 4 detaliază categoria T ca fiind destinată tractoarelor pe roți, inclusiv cu indicele „b”, adică tractoare care ating viteze peste 40 km/h.
Forma supusă consultării publice nu conținea mențiuni despre excluderea acestor categorii. Modificările au fost adăugate doar în forma finală, fără reluarea consultării publice, contravinând dispozițiilor Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică. Juriști specializați în drept administrativ și legislație tehnică avertizează că schimbarea unei definiții stabilite printr-un regulament european printr-un ghid administrativ și excluderea unei categorii omologate echivalează cu o discriminare mascată în normă tehnică.
Fermierii și distribuitorii de tractoare și vehicule de uz agricol solicită emiterea de urgență a unui nou ordin care să:
- suspende aplicarea prevederilor actuale până la clarificarea legală;
- corecteze definițiile conform Regulamentului (UE) nr. 167/2013;
- includă explicit în cadrul eligibilității toate vehiculele omologate legal în categoriile T și subcategoriile aferente, respectând principiul liberei concurențe și egalității de tratament între beneficiari.
În lipsa unui răspuns oficial, se ia în calcul acționarea în contencios administrativ pentru anularea parțială a ghidului, în baza art. 1 alin. (6) din Legea 554/2004, pentru încălcarea principiilor de legalitate și transparență.