Nouă formă de înșelătorie: Cum metoda ‘spoofing’ a lăsat o româncă din Deva cu datorii de 57.000 de lei
Din ce în ce mai mulți români devin victime ale înșelătoriilor de tip spoofing, pierzând sume semnificative de bani. Această formă de fraudă implică utilizarea identității unor instituții financiar-bancare sau a autorităților de stat pentru a înșela persoanele vizate.
O femeie din Deva a ajuns să aibă datorii de 57.000 de lei, după ce a fost contactată de escroci. Aceasta a fost sunată insistent de un individ care s-a recomandat ca fiind reprezentant al unei bănci, prezentându-i o serie de informații care păreau credibile. Victima a declarat: „Fiind sector nou și eu fiind dascăl, am vrut să învăț. Mi-a prezentat prin imagini pe WhatsApp și apoi s-a apucat și mi-a pus un credit. Mi-a dat, după aia, de bănuit și am văzut creditul ăla mare, pe care eu nu l-am vrut.”
Un alt caz similar s-a petrecut în Botoșani, unde un bărbat a pierdut 1.000.000 de lei după ce a fost contactat de o persoană care pretindea că este de la bancă. Acesta a fost informat că ar exista plăți neautorizate efectuate de pe cardul său. După ce a verificat contul și a constatat că nu lipseau bani, a fost sunat din nou de un număr ce părea a aparține unei bănci cunoscute. Presupusul angajat i-a spus că datele sale bancare sunt compromise și că trebuie să aplice măsuri de securitate. Astfel, bărbatul a fost convins să instaleze aplicații pe telefon, care au permis infractorului să autorizeze o plată de 1.000.000 de lei.
Atunci când și-a dat seama că a fost păcălit, bărbatul a contactat autoritățile. Purtătorul de cuvânt al IPJ Hunedoara, Bogdan Nițu, a menționat că până în prezent au fost recuperați peste 40.000 de lei din sumele furate. Specialiștii avertizează că astfel de escrocherii s-au înmulțit, iar localnicii confirmă că metoda cu WhatsApp-ul este una frecventă.
Darius Țica, expert în comunicare, a subliniat importanța verificării apelurilor: „Modul cel mai ușor de a verifica dacă apelul e autentic este să închidem apelul în curs, să spunem că revenim în două minute și apoi să apelăm același număr de telefon. Apelul nostru ulterior se va duce către instituția reală, unde vom confirma că nu ei ne-au apelat.”