O națiune își întărește reglementările împotriva trotinetelor electrice
Belgia va intensifica, din septembrie, controalele la magazinele și site-urile care comercializează trotinete electrice. Planul are ca scop asigurarea respectării normelor de siguranță, după o creștere alarmantă a numărului de accidente, conform datelor publicate de Vias, institutul belgian pentru siguranță rutieră.
În primul trimestru din 2025, numărul accidentelor în care au fost implicate trotinete electrice a crescut cu 61% la nivelul întregii țări, cu 470 de accidente înregistrate, comparativ cu cele 291 de accidente semnalate în aceeași perioadă a anului trecut. Vias a anunțat că, în medie, au fost cinci accidente cu persoane decedate sau rănite în fiecare zi, subliniind că aceste cifre reprezintă o estimare minimă, deoarece se referă doar la accidentele raportate de Poliție.
Utilizarea trotinetelor electrice a crescut semnificativ în orașe precum Bruxelles, Anvers și Liege, ducând la importuri și lansarea pe piață a numeroase modele, dintre care unele pot depăși cu ușurință viteza autorizată de 25 km/h în Belgia. Potrivit Vias, anumite modele, în special cele chinezești, au câștigat popularitate printre tineri datorită prețului lor accesibil, dar pot atinge viteze excesive.
În acest context, ministrul Rob Beenders, responsabil pentru Protecția consumatorilor, a anunțat intenția de a intensifica controalele de conformitate la distribuitorii belgieni. De asemenea, Belgia va susține la nivel european interzicerea vânzării acelor modele considerate prea rapide. Beenders a subliniat că „piața internă nu se oprește la frontierele noastre”, adăugând că un dispozitiv interzis în Belgia, dar vândut liber în alte țări, reprezintă un risc pentru consumatorii belgieni.
Institutul Vias solicită norme mai stricte pentru dimensiunea roților trotinetelor, afirmând că roțile mai late și mai flexibile pot reduce riscul de cădere. De asemenea, Vias pledează pentru accelerarea procesului de omologare de către Poliția belgiană a unui dispozitiv de control al vitezei și subliniază importanța purtării căștii de protecție, care nu este obligatorie în prezent, pentru a limita riscul de traumatisme craniene în cazul unui accident.