Polestar, pionierul automobilelor chineze care își îndreaptă privirea spre lume
Vânzările aproape inexistente și costurile de marketing nejustificate au condus Polestar, o marcă auto născută în China și extinsă la nivel global, în situația de a-și închide porțile pe piața de origine, în ciuda activității sale pe piețele internaționale. Polestar a fost lansată ca o subsidiară a Volvo și este parte a grupului Geely Holding, fiind creată pentru a explora segmentul premium al automobilelor electrice. Mașinile Polestar sunt produse în China pentru piețele globale, inclusiv SUA și Europa.
Cu toate acestea, situația s-a deteriorat din cauza lipsei de notorietate a mărcii, a respingerii sistemului de vânzări directe și pe bază de abonament, precum și a scăderii rapide a vânzărilor de automobile electrice pe piețele occidentale. În acest context, piața din China ar fi putut reprezenta o salvare temporară pentru Polestar, având în vedere suportul din partea Geely și preferințele în creștere ale consumatorilor chinezi pentru produsele locale.
Din păcate, realitatea a fost diferită, iar Polestar s-a confruntat cu o scădere drastică a vânzărilor, având doar 69 de vehicule vândute în primele șase luni ale acestui an pe piața chineză, cu zero vânzări în aprilie și mai. La nivel global, marca a vândut 30.000 de vehicule, înregistrând o creștere de 51% comparativ cu anul anterior.
Conform presei chineze, mai multe parteneriate locale pentru distribuția mașinilor Polestar au fost închise, iar conducerea mărcii a fost schimbată. În prezent, Polestar dispune de un singur showroom în Shanghai, iar magazinul online, care ar fi trebuit să fie principalul canal de vânzări, s-a închis. Situația financiară a mărcii este problematică, raportând o pierdere de 2 miliarde de dolari în 2024. În primul trimestru din 2025, pierderea netă a fost de 190 de milioane de dolari, mai mică decât cea din anul precedent, de 276 milioane de dolari.
În iunie, Li Shufu, principalul acționar al Geely, a investit 200 de milioane de dolari în acțiunile Polestar pentru a sprijini compania în dificultate. Polestar oferă în prezent trei modele, 2, 3 și 4, și pregătește lansarea altor modele, 5, 6 și 7, în anii următori. O noutate este transferul producției modelului Polestar 3 în uzina Volvo din Slovacia, unde marca suedeză va beneficia de o supracapacitate de producție.