Prăbușirea industriei aviatice ruse: Impactul asupra zborurilor interne și cauzele dificultăților în producția de aeronave comerciale
Producătorii ruși au livrat un singur avion comercial în 2025, din cele 15 promise, în contextul în care sancțiunile internaționale și dobânzile ridicate au blocat investițiile și accesul la piese esențiale. Lipsa aeronavelor moderne afectează deja zborurile interne, iar autoritățile sunt forțate să improvizeze soluții. De la invazia Ucrainei, în februarie 2022, sancţiunile occidentale au restricționat accesul la componente și avioane străine.
Cu o flotă de peste 700 de aeronave, dominată de modele Airbus și Boeing, companiile aeriene din Rusia se bazează acum pe rute complexe și indirecte pentru a procura componentele critice. O sursă din industria aviatică rusă a declarat pentru Reuters că „nu există componente bază, nu există tehnologie, nici facilităţi de producţie sau ingineri”. Aceasta subliniază dificultatea de a crea aceste resurse de la zero, ceea ce necesită ani de zile, dacă nu decenii.
Incidentele recente au evidențiat necesitatea urgentă de a preveni degradarea flotei. În iulie, un avion din era sovietică, Antonov An-24, construit în 1976, s-a prăbușit, iar toate cele 48 de persoane aflate la bord au decedat. Câteva zile mai târziu, Aeroflot a fost nevoită să lase la sol zeci de avioane din cauza unui atac cibernetic masiv.
Sectoul aviatic se confruntă cu dificultăți în a se autosusține, extinzând problemele cu care se confruntă industria rusă. Producția fabricilor s-a contractat luna trecută cu cel mai rapid ritm din martie 2022, iar creșterea în industrie continuă să încetinească. Dobânzile ridicate au afectat producția auto, au condus la falimente în sectorul cărbunelui și au încetinit exporturile de materii prime, contribuind astfel la stagnarea PIB-ului.
Dmitry Polevoy, director de investiții la Astra Asset Management, a avertizat că sectorul industrial este aproape de recesiune, afirmând că „industria a fost lovită mai rapid și mai puternic de înăsprirea politicii monetare”. În 2021, Rusia a adăugat flotei sale 52 de avioane comerciale noi, dar de atunci au fost adăugate doar 13 aeronave noi: 12 Sukhoi Superjets și un Tupolev Tu-214.
Guvernul de la Moscova a revizuit în mod repetat ţintele de producţie, reducând obiectivul de livrări de la 171 la 21 de avioane. Luna trecută, oficialii au indicat că aceste ținte vor fi revizuite din nou, din cauza dobânzilor ridicate care au încetinit producția. Conglomeratul de stat Rostec, responsabil pentru producția avioanelor de pasageri, nu reușește să îndeplinească obiectivele, iar producția de serie a avioanelor MC-21 și SJ-100 a fost amânată până în 2026.
În ciuda eforturilor de a dezvolta producția locală, Rusia rămâne dependentă de livrările externe. Anul trecut, au fost importate componente în valoare de cel puțin 300.000 de dolari prin intermediari din Turcia, China, Kîrgîzstan și Emiratele Arabe Unite. Aceste componente provin de la companii precum Safran (Franța), Honeywell (SUA) și Rolls-Royce (Marea Britanie).
Moscova caută soluții creative, solicitând companiilor aeriene din țări din Asia Centrală, precum Kazahstan și Uzbekistan, să efectueze zboruri pe rutele interne din Rusia.