Premiera asfaltării: Erbașu reînvie tronsonul lăsat în paragină de Bechtel timp de 12 ani!
Construcții Erbașu a început asfaltarea pe tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș (km 4+200 – km 30+550). Antreprenorul român menține o mobilizare bună în teren, cu 350 de muncitori și 220 de utilaje. Lucrările au început în data de 20 ianuarie 2025, iar progresul fizic înregistrat până în prezent este de 8,75%.
Lucrări în execuție
Se lucrează la armarea, cofrarea și betonarea grinzilor de rigidizare și a piloților, precum și la măștile drenante, inclusiv așternere piatră brută și betonare pinteni. Activitățile de terasamente includ excavații, taluzări, nivelări în zonele de debleu, decopertări ale stratului vegetal, săpături pentru umplutură, așternerea, nivelarea și compactarea umpluturilor din pământ stabilizat și balast pentru stratul de formă și fundație.
La structuri (poduri, pasaje, viaducte) se desfășoară lucrări de infrastructură și suprastructură, inclusiv spargere piloți, săpături la culee, armare, cofrare și betonare elevații, radiere, rigle și plăci de racordare. De asemenea, se realizează montajul elementelor prefabricate și hidroizolații.
Se efectuează lucrări de restabilire a drumurilor de acces (fundații, așternere balast), amenajare platforme și depozite pentru materiale, aprovizionare cu prefabricate și carcase, producție beton și concasare agregate în organizările de șantier. Testele de laborator pentru controlul calității materialelor și lucrărilor executate se efectuează constant.
Informații despre proiect
Contractul pentru tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș, cu o lungime de 26,35 km, a fost semnat pe 24 noiembrie 2023 și are o valoare de 884,12 milioane lei (fără TVA). Finanțarea provine din Programul Transport 2021-2027, iar durată de execuție este de 18 luni. Proiectul tehnic a fost aprobat cu întârziere, în 19 decembrie 2024, iar ordinul de începere al lucrărilor a fost dat în 15 martie 2024. Termenul de finalizare actualizat este iulie 2026.
Erbașu a preluat un tronson abandonat timp de 12 ani de compania americană Bechtel, care a lăsat lucrările la un stadiu de aproape 50% înainte de a rezilia contractul în 2013. Expertiza tehnică a arătat că lucrările executate până acum ating un stadiu de 37%, o parte din lucrările anterioare necesitând refaceri sau consolidări.
Proiecte viitoare și provocări
Erbașu trebuie să continue mobilizarea pe trendul ascendent pentru a respecta termenul contractual din iulie 2026. Asociația Pro Infrastructură afirmă că, chiar dacă s-ar rata termenul din vara viitoare, există șanse mari ca acest sector să fie finalizat cel mai târziu la sfârșitul lui 2026, adică la 22 de ani și jumătate de la prima cupă de excavator dată de Bechtel în iunie 2004.
Obiectul contractului prevede construirea mai multor lucrări de artă, inclusiv 3 viaducte, 8 pasaje și 8 poduri, dintre care un pod de o complexitate tehnică ridicată, în lungime de 1.650 m, peste lacul de acumulare, început dar nefinalizat de Bechtel.
Tronsonul adiacent, cei 13,5 km de la Nușfalău la Suplacu de Barcău, a fost finalizat de o firmă din Turcia și a fost deschis circulației la finalul lunii septembrie 2023. Tronsonul de la Chiribiș la Biharia are constructor, dar lucrările încă nu au demarat din cauza unor blocaje în instanță.
De la Biharia la graniță, autostrada a fost deschisă în 2020.