Prețul mașinilor din America va crește semnificativ, cu până la 15.000 de dolari
Industria auto se confruntă cu impactul tarifelor auto impuse de președintele Donald Trump, conform fostului director general al Ford, Mark Fields. Acesta a afirmat că „costul vehiculelor va crește. Este doar matematică. Concluzia este că nu există absolut niciun vehicul care să nu fie afectat de tarife.”
Creșterea prețurilor
Tariful de 25% aplicat asupra mașinilor importate a intrat în vigoare, ca parte a strategiei președintelui de a revitaliza locurile de muncă în industria americană. Administrația intenționează să impună tarife și pentru piesele auto până la 3 mai. Bank of America estimează că acest tarif ar putea crește costul vehiculelor asamblate în SUA cu aproximativ 26 de miliarde de dolari, ceea ce înseamnă aproximativ 3.285 de dolari pe vehicul în medie. De asemenea, Goldman Sachs a estimat că tarifele ar putea duce la o creștere a prețului mașinilor fabricate în străinătate cu 5.000-15.000 de dolari pe vehicul.
Impactul asupra cererii
Fields a sugerat că producătorii auto ar putea suporta o parte din costurile tarifelor, dar ar transfera restul asupra consumatorilor prin prețuri mai mari și stimulente reduse. Analiștii Bank of America au subliniat că, în cazul în care producătorii de automobile transferă întregul tarif de 25% consumatorilor, vânzările din SUA ar putea scădea cu aproximativ 3,2 milioane de vehicule, adică aproximativ 20% din tendința anuală actuală a vânzărilor. Chiar și transferul a doar 15% din costul tarifului ar putea duce la o scădere a vânzărilor cu aproximativ 2,5 milioane de vehicule.
Amenințările președintelui
Wall Street Journal a raportat că Trump a avut o discuție telefonică cu directorii executivi din industria auto, amenințându-i cu tarife și mai mari dacă prețurile cresc din cauza tarifelor de import. Trump a negat că ar fi făcut presiuni asupra producătorilor auto pentru a evita creșterea prețurilor, afirmând că nu îi pasă de aceste creșteri, deoarece consumatorii vor începe să cumpere mașini americane.
Relocarea producției
Fields a declarat că tarifele pentru automobile vor determina, în mod cert, producătorii să relocalizeze unele locuri de muncă în Statele Unite, dar că acest proces este complex. Bank of America estimează că, în următorii peste cinci ani, mulți producători ar putea reloca producția în SUA, cu toate că relocarea fabricilor necesită timp și investiții semnificative. Totodată, există incertitudini legate de disponibilitatea forței de muncă, având în vedere îmbătrânirea acesteia și restricțiile la imigrație.
Costurile forței de muncă
Chiar dacă producătorii reușesc să găsească muncitori, aceștia vor trebui să plătească salarii mai mari și să ofere beneficii mai generoase decât în alte țări, cum ar fi Mexicul, ceea ce ar putea duce la o creștere suplimentară a costurilor vehiculelor.
Beneficiarii neintenționați
Transferul producției în SUA ar putea determina producătorii să se concentreze mai mult pe vehiculele mai scumpe, cu marje de profit mai mari, ceea ce ar face ca mașinile să devină și mai inaccesibile pentru consumatori. Analiștii Bank of America au avertizat că acest lucru ar putea crea o cerere crescută pentru alternative mai ieftine din partea producătorilor auto chinezi, cum ar fi BYD și Geely. Fields a subliniat că, în timp ce producătorii auto occidentali se concentrează pe gestionarea tarifelor, producătorii chinezi ar putea beneficia pe termen lung din această situație.