Primii pași greoi ai BYD pe piața din România
Intrarea companiei chineze BYD pe piața din România nu a fost primită cu entuziasmul anticipat. Deși a semnat contracte cu mai mulți dealeri și are o echipă dedicată importurilor și distribuției, vânzările au fost modeste. Fără un program Rabla care să subvenționeze mașinile electrice, prețurile au rămas mai puțin atractive. Rețeaua Țiriac Auto a fost desemnată principal dealer, dar vânzările din luna mai, prima lună de activitate, s-au realizat fără showroom-uri dedicate.
Un reprezentant al unui dealer a menționat că dealerii nu au fost obligați să construiască showroom-uri, optând în schimb pentru expunerea mașinilor în mall-uri, o soluție cu costuri reduse, dar cu rezultate slabe. Cererea pentru vehiculele BYD este scăzută, iar dealerii nu se așteaptă la vânzări mari fără programul Rabla.
În luna mai, a fost înmatriculat un singur automobil BYD, un Seal, de către un client din Constanța. În iunie, situația s-a repetat, cu un alt Seal înmatriculat, de această dată de un client din Brașov. În luna de lansare, BYD nu a avut niciun automobil înmatriculat în România.
Modelele PHEV, populare în Europa, nu au fost încă introduse pe piața românească. Coordonarea activității BYD în România este asigurată de Stella Li, vicepreședinta companiei, iar la nivel local, Andrei Duică, cu experiență în Trust Motors și Porsche România, este responsabil de vânzări. Duică a declarat că BYD își propune să devină lider pe piața din România în următorii cinci ani.
Modelul principal cu care BYD vizează piața europeană este Dolphin Surf, o versiune adaptată a modelului Seagull din China, dar cu un preț de listă de 22.800 euro, considerabil mai mare comparativ cu Dacia Spring, liderul segmentului A electric.
Rivalii principali ai BYD în Europa sunt cei din grupul SAIC, care dețin marca britanică MG. În iunie, MG a înmatriculat 226 de vehicule în România, dintre care cinci erau complet electrice. Alte mărci prezențe pe piață au înmatriculat vehicule electrice: Geely (o mașină), Lynk & Co (două vehicule), Leapmotor (trei vehicule) și Seres (șapte vehicule).
În total, segmentul vehiculelor electrice a scăzut cu 54,3% în iunie, cu doar 390 de automobile înmatriculate, în condițiile în care programul Rabla a fost amânat. Cele mai vândute automobile electrice din România în luna iunie au fost Dacia Spring (43 de exemplare), VW ID.4 (20 de exemplare) și Tesla Model Y (18 exemplare).
Vânzările de automobile electrice în România în iunie 2025 au fost următoarele:
- Dacia: 43
- Volkswagen: 35
- Ford: 32
- BMW: 29
- Tesla: 25
- Citroen: 21
- MERCEDES-BENZ: 21
- Hyundai: 20
- Peugeot: 18
- Renault: 17
- Opel: 15
- Skoda: 14
- Volvo: 14
- Kia: 8
- Jeep: 8
- Mini: 8
- Nissan: 8
- Porsche: 7
- Seres: 7
- MG: 5
- Fiat: 4
- Leapmotor: 3
- Audi: 3
- Ford: 3
- DS: 3
- Toyota: 3
- Lynk & Co: 2
- Mazda: 2
- Geely: 1
- Lexus: 1
- BYD: 1
- Rolls-Royce: 1
- Smart: 1
- Alfa Romeo: 1
- Jaguar: 1