Primul tren electric românesc, realizat de polonezi, atinge viteza de 160 km/h
Primul tren electric cumpărat de România după o lungă perioadă a fost prezentat la Oradea. Acesta a fost construit de un producător polonez, respectând standardele secolului 21, și oferă confort și facilități moderne pentru călători. Trenul face parte dintr-un lot de 62 de unități care vor circula în România în următorii ani.
Trenul electric a fost prezentat într-un terminal intermodal privat din Oradea și a fost tractat pe șine în România, deoarece linia dintre Arad și Bihor nu este electrificată. Mihai Barbu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, a declarat: „Este un tren frumos, confortabil, care oferă o mai mare siguranță călătorilor. Arată superb.”
Bugetul total al proiectului de achiziție a trenurilor electrice este de 1 miliard de euro, cu TVA inclus. Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a menționat că 82% din fondurile necesare pentru această investiție sunt disponibile, plus contribuția bugetului de stat. Acesta a exprimat speranța că pe liniile ferate ale României vor circula trenuri moderne.
Interiorul trenului este dotat cu locuri pentru biciclete și cărucioare, toalete moderne și scaune confortabile. Trenul dispune de 238 de locuri pe scaune și 277 pentru călători în picioare, având o viteză maximă de 160 km/h. De asemenea, este prietenos cu persoanele cu diferite dizabilități.
Hanna Wisniewska – Sîrbu, reprezentant al producătorului polonez, a afirmat: „Trenul este foarte performant, ecologic, electric și este primul din lotul de 62. Sperăm că de anul viitor să înceapă să circule cu pasageri în toată România.”
În paralel cu achiziția de trenuri electrice, Ministerul Transporturilor derulează și contracte de reabilitare a unor locomotive și vagoane existente, folosind fonduri prin PNRR. România investește, de asemenea, în calea de rulare pentru a permite circulația cu viteze de până la 160 km/h.