România, victima atacurilor cibernetice și dezinformării orchestrate de Rusia în contextul alegerilor din 2024
Procurorul general al României, Alex Florența, a declarat că anularea alegerilor prezidențiale din 2024 a fost influențată de un amplu război hibrid orchestrat de Rusia. Acest război a combinat atacuri cibernetice asupra instituțiilor cheie cu o campanie online agresivă realizată prin inteligența artificială.
„Din anchetele derulate la nivelul Parchetului General se poate desprinde concluzia că România a fost ţinta predilectă a unor campanii ample, hibride, în contextul scrutinelor electorale din anul 2024, actorii ostili urmărind modelarea continuă a opiniei publice, destabilizarea capacităţii de decizie a autorităţilor şi diluarea gradului de coeziune la nivelul populaţiei”, a afirmat procurorul.
Campania de atacuri s-a manifestat prin măsuri de destabilizare a ordinii publice, atacuri cibernetice și campanii de micro-targetare a populației, dezinformare și influențare a electoratului. Florența a subliniat că aceste acțiuni au exploatat vulnerabilitățile audiențelor naționale prin utilizarea platformelor sociale și tehnici de inginerie socială pentru a livra mesaje personalizate către audiențe receptive, cu scopul de a deturna procesul electoral.
Procurorul a avertizat că România se află în continuare în vizorul unei agresiuni hibride la care trebuie să facă față. Războiul hibrid este descris ca fiind „mult mai insidios și perfid” decât războiul tradițional, având rezultate semnificative asupra modului de derulare a vieții sociale și economice.
Florența a menționat că, începând cu luna noiembrie 2024, s-a observat o intensificare a mesajelor instigatoare la ură și violență asociate campaniei de promovare a unui candidat independent, Călin Georgescu. Aceste mesaje au creat un climat de panică în societate și au fost generate prin inteligența artificială, conform modelului acțional al Federației Ruse, fiind semnalate și în alte state precum Moldova sau Georgia.
La nivelul rețelelor sociale, au fost identificate mesaje instigatoare la ură și acțiuni violente, majoritatea amenințărilor fiind formulate în jurul ideii de revoltă generală. Aceste mesaje, create cu ajutorul inteligenței artificiale, au generat o tensiune în rândul colectivităților vizate și au fost viralizate prin grupuri extremiste. Hashtag-ul #revoluție a fost folosit pentru a viraliza mesaje incitatoare în preajma primului tur al alegerilor prezidențiale.
Florența a explicat că acest hashtag a fost lansat din infrastructura rusă pe canale de Telegram și a fost asociat cu alte hashtag-uri ale fostului candidat independent, atingând un vârf de viralizare de peste 1.800.000 de vizualizări zilnic și 176 de videoclipuri postate zilnic. Analizele au arătat că, începând cu 27 noiembrie, campania de promovare a candidatului a fost intensificată în grupuri cunoscute pentru diseminarea de narative de dezinformare, având peste 1.300.000 de membri.
Aceste acțiuni de promovare a conținutului instigator la ură sugerează o influențare a spațiului informațional, destinată amplificării nemulțumirilor și generării de acțiuni de amploare. Florența a menționat și existența fermelor de troli care participă la răspândirea acestor mesaje prin conturi false și rețele de boți, precum și implicarea influencerilor care replică narativele în favoarea Federației Ruse.
În cadrul investigațiilor, au fost identificate patru companii cu legături certe în Federația Rusă care au derulat activități informaționale și au creat site-uri pentru distribuirea de conținut malițios. Aceste companii au fost suspectate de a avea sediile fictive și de a fi înființate cu finanțare din partea holdingurilor de investiții rusești.