Producătorii de automobile de lux trag un semnal de alarmă
Producătorii de automobile de lux Porsche, Mercedes-Benz Group și Aston Martin au raportat pierderi financiare semnificative din cauza noilor tarife impuse de administrația Trump, totalizând aproape 889 milioane de dolari în prima jumătate a anului.
Porsche a anunțat un cost suplimentar de 400 milioane euro (aproximativ 462 milioane dolari) în primele șase luni din 2025, ca urmare a tarifelor de import impuse de SUA. Mercedes-Benz Group a estimat un impact de aproximativ 370 milioane euro în al doilea trimestru al anului. Aston Martin a emis o avertizare privind profitul, menționând atât tarifele impuse de SUA, cât și cererea slabă din China, care i-au afectat grav activitatea în trimestrul încheiat în iunie.
În total, cei trei constructori au raportat costuri combinate de peste 770 milioane euro, echivalentul a 889 milioane dolari, ca rezultat al noilor politici comerciale ale Washingtonului.
Măsuri tarifare dure pentru industria auto europeană
Administrația SUA a majorat în aprilie tarifele la 27,5% pentru importurile auto din Uniunea Europeană, invocând protejarea industriei auto din SUA. Constructorii europeni au tras un semnal de alarmă, având în vedere importanța lanțurilor de aprovizionare globale și a fabricilor din America de Nord în activitatea lor.
Un nou acord-cadru comercial SUA-UE prevede o reducere generală a tarifelor la 15% pentru majoritatea bunurilor europene, inclusiv pentru industria auto, dar incertitudinea și impactul deja generat rămân considerabile.
Oliver Blume, președintele consiliului executiv Porsche, a declarat: ”Aceasta nu este o furtună care va trece. Lumea se schimbă dramatic – și diferit față de ceea ce ne așteptam acum câțiva ani. Unele decizii strategice luate atunci capătă acum altă semnificație.”
În urma raportării rezultatelor, acțiunile Porsche au crescut cu 2,4%, în timp ce acțiunile Mercedes-Benz Group au scăzut cu 1,5%, iar titlurile Aston Martin au înregistrat un declin de peste 2%.
Industria auto europeană se confruntă cu un climat internațional tot mai volatil, marcat de tensiuni comerciale și schimbări rapide în cererea globală, iar constructorii de lux nu fac excepție.