Revoluție în sistemul educațional: peste 500 de școli își schimbă statutul juridic
Ministerul Educaţiei a anunţat că 507 unităţi şcolare cu personalitate juridică vor deveni structuri arondate altor şcoli, ca urmare a reorganizării reţelei şcolare naţionale. Această schimbare nu implică închiderea fizică a unităţilor, relocarea elevilor sau desfiinţarea posturilor, cu excepţia funcţiei de director din şcolile care îşi pierd personalitatea juridică.
Reorganizarea a fost realizată în urma colaborării dintre autorităţile locale (primării) şi inspectoratele şcolare judeţene, Ministerul Educaţiei şi Cercetării primind propunerile de reorganizare pornind de la analiza iniţială. Aproximativ 850 de unităţi de învăţământ cu personalitate juridică nu îndeplineau pragul minim de elevi/preşcolari prevăzut în Legea 141/2025. În urma reorganizării, cele 507 unităţi (aproximativ 8,1% din totalul unităţilor existente) vor deveni structuri arondate altor unităţi.
În procesul de reorganizare, unele unităţi s-au fuzionat între ele, iar altele s-au asociat cu unităţi care îndeplineau deja pragul minim de elevi/preşcolari. Ministerul Educaţiei a subliniat că acest proces nu obligă la relocarea activităţilor educaţionale şi nu implică renunţarea la posturile existente, cu excepţia celui de director din unităţile fără personalitate juridică.
Ministerul a lăsat, de asemenea, posibilitatea ca fiecare unitate administrativ-teritorială (UAT) să aibă cel puţin o unitate de învăţământ cu personalitate juridică. Această reorganizare urmăreşte reducerea fragmentării reţelei şcolare, generând astfel premisele unui proces mai eficient în stabilirea normelor didactice.
În contextul crizei fiscale-bugetare, Ministerul Educaţiei va analiza modul de funcţionare a reţelei şcolare reorganizate, iar eficientizările necesare se vor face prin coordonarea autorităţilor locale cu inspectoratele şcolare pentru anii şcolari viitori.
Ministerul reiterează că toate acţiunile de reorganizare au ca scop interesul superior al copilului şi asigurarea unei educaţii incluzive de calitate, în contextul restrictiv impus de criza fiscal-bugetară. Informaţiile referitoare la procesul de reorganizare a reţelei şcolare vor fi comunicate constant pe măsură ce acesta se finalizează în judeţe.