România obține 2,15 miliarde de euro din fonduri PNRR pentru Autostrada A7 și 3 spitale
România a finalizat procesul de renegociere a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), reușind să transfere 2,15 miliarde euro din componenta de grant pentru 5 loturi din autostrada A7 și să includă 3 noi spitale la finanțare. Ministrul Fondurilor Europene, Dragoș Pîslaru, a declarat că componenta de grant din PNRR, de 13,57 miliarde euro, este asigurată în acest moment.
Pe partea de împrumuturi, România va accesa doar 8,01 miliarde euro din cele 15 miliarde disponibile. La finele anului, Comisia Europeană va achita cererea de plată numărul 4 României, contribuind astfel la reducerea deficitului bugetar.
Cele 2,15 miliarde euro pentru autostrăzi vizează 5 loturi din Autostrada Moldovei A7, respectiv secțiunea Focșani-Bacău, care include toate cele trei loturi, și două loturi din segmentul Bacău-Pașcani: Bacău-Trifești și Trifești-Gărăiești.
În plus față de cele 5 spitale existente (Cluj, Craiova, Bistrița, Ilfov, Sibiu), din PNRR vor fi finalizate 3 noi spitale: Centrul de diagnostic și tratament al tuberculozei Zerlendi, Spitalul Clinic Județean de Urgență „Sfântul Apostol Andrei” din Constanța și Institutul de Urgență pentru boli cardiovasculare și transplant Târgu Mureș – ”Spitalul de inimi”. Aceste 3 spitale vor fi finanțate cu 260 milioane euro, iar alocarea totală pentru cele 8 spitale va fi de 535 milioane euro.
De asemenea, 83,6 milioane euro vor fi alocate pentru finanțarea a 1.200 de ambulanțe în toată țara, iar 100 de milioane de euro vor fi destinate capitalizării Băncii pentru Investiții și Dezvoltare. O finanțare de 180 milioane euro va fi alocată pentru renovarea imobilelor, 400 milioane euro pentru rețele de apă și canalizare, 200 milioane euro pe componenta de mediu, 80 milioane euro pentru digitalizarea sistemului judiciar, 86,25 milioane euro pentru producția de hidrogen verde și 30 milioane euro pentru „cadastrul apelor”.
Ministrul Pîslaru a subliniat că întreaga componentă de grant, de 13,57 miliarde euro, este integral alocată, iar riscul de a pierde vreun euro din componenta nerambursabilă este inexistent. PNRR revizuit ar trebui aprobat la reuniunea Ecofin din 20 septembrie, permițând Guvernului să depună cererea de plată numărul 4, astfel încât Comisia Europeană să o achite în luna decembrie, asigurând o îmbunătățire a deficitului bugetar.
Principalele rezultate obținute în urma negocierilor includ:
- 2,15 miliarde euro pentru autostrăzi: transferul pe grant a 5 loturi din Autostrada Moldovei A7, inclusiv o majorare a bugetului de 173 milioane euro;
- 183,6 milioane euro pentru 1.200 ambulanțe în toată țara;
- 535 milioane euro pentru 8 spitale;
- 100 milioane euro pentru capitalizarea Băncii de Investiții și Dezvoltare;
- 1,66 miliarde euro pentru eficiență energetică pentru blocuri de locuințe și clădiri publice;
- 86 milioane euro pentru producția combinată de energie termică și electrică în sectorul încălzirii centralizate în municipiile Arad și Constanța;
- 400 milioane euro pentru extinderea rețelelor de apă și canalizare;
- 80 milioane euro pentru digitalizarea sistemului judiciar;
- 30 milioane euro pentru realizarea Cadastrului Apelor;
- 86,25 milioane euro pentru continuarea proiectului privind producția de hidrogen verde;
- 14,8 milioane euro pentru automatizarea proceselor din administrația publică;
- 5 milioane euro pentru realizarea Registrului Național al Clădirilor.
Anterior, Pîslaru a anunțat că România se află într-o situație dificilă cu implementarea PNRR, riscând să piardă aproximativ 6,3 miliarde de euro din proiecte care nu pot fi finalizate până în august 2026. România a negociat cu Comisia Europeană adăugarea unui pachet de reziliență de 540 milioane euro, plus instrumente financiare, inclusiv injecția de capital în Banca pentru Investiții și Dezvoltare.