Salariul lui Carlos Tavares generează controverse la Stellantis, chiar și după plecarea sa
Carlos Tavares, unul dintre cei mai apreciați top-manageri din industria auto, a fost creierul din spatele creării Stellantis și a condus compania după restructurarea Peugeot Citroen PSA. Deși a avut performanțe notabile, salariile sale au stârnit nemulțumirea unor acționari. Această situație continuă și după plecarea sa din companie, care a avut loc în luna decembrie, într-un moment dificil pentru Stellantis, marcat de scandaluri interne.
În perioada în care Tavares a condus Stellantis, compania s-a confruntat cu probleme serioase, în special în SUA, unde divizia Chrysler avea rezultate slabe, și pe o piață de vehicule electrice în scădere în Europa. Tavares a demisionat lăsând în urmă o situație interimară care nu s-a rezolvat nici după patru luni.
După închiderea anului fiscal, Stellantis trebuie să aprobe salariile și compensațiile managerilor pentru 2024, conform contractelor existente. Astfel, Carlos Tavares ar urma să primească 23,1 milioane de euro pentru activitatea sa din ultimul an, sumă care include un salariu anual de 2 milioane de euro și bonusuri de performanță negociate anterior. Aceasta reprezintă a doua cea mai mare sumă anuală primită de Tavares în cei patru ani de conducere a Stellantis.
Cel mai mare venit al lui Tavares ca CEO al Stellantis a fost cel pentru anul 2023, cu un total de 36,4 milioane de euro, incluzând salariul și compensații, inclusiv sub formă de acțiuni. Deși au existat proteste din partea acționarilor, suma a fost aprobată. Veniturile totale ale lui Tavares în primul an de activitate au fost de circa 15 milioane de euro, crescând la 17 milioane în 2022, după un alt scandal care a dus la o reducere de 2 milioane de euro a sumei inițial propuse.
Nemulțumirea acționarilor a fost deja exprimată și în acest an, similar celor din anii anteriori. Situația este complicată și de plecarea neașteptată a lui Tavares, care a avut loc înainte de finalizarea contractului, într-un moment critic pentru companie.
Indicatorii de performanță utilizați pentru stabilirea bonusurilor lui Tavares includ profitul operațional, fluxul de numerar și impactul electrificării. Raportul de salarizare al conducerii Stellantis cuprinde 168 de pagini, în care comitetul analizează toți parametrii companiei, gradul de îndeplinire, istoricul plăților și comparații cu funcții similare din industrie.
Salariul lui Carlos Tavares ar putea reprezenta 80% din totalul plăților către top-managementul Stellantis, având în vedere că restul directorilor și managerilor primesc în total circa 4,3 milioane de euro. John Elkan, președintele companiei și cel care ocupă interimar poziția de director general, va primi cea mai mare sumă după Tavares, respectiv 4,8 milioane de euro.
Vânzările Stellantis au însumat 5,47 milioane de vehicule în 2024, ceea ce reprezintă un declin de 14,4% față de anul anterior, cu rezultate slabe pentru aproape toate regiunile. În America de Nord, scăderea este de 25%, iar în Asia, declinul este de 60% față de 2023. Europa a avut cea mai mică scădere, de 8,5%, cu 2,5 milioane de vehicule vândute, fiind principala piață a grupului. O singură piață a cunoscut o creștere în 2024, și anume America de Sud.
Rezultatele financiare pentru 2024 au dus la o scădere de 17% a veniturilor, cu o reducere majoră a profitului net de 70%, ajungând la 5,5 miliarde de euro, după o reducere a profitului operațional de 64%, la 8,6 miliarde de euro.